تبلیغات
|-| Mehran Modiri |-| - سه نقد مثبت به شب های برره- گزارش دادگاه علی معلم

|-| Mehran Modiri |-|





سه نقد مثبت به شب های برره- گزارش دادگاه علی معلم
دوشنبه 25 مهر 1384

مسوول صفحه‌ی تلویزیون «شرق»:
تاثیرگذاری نشان دهنده‌ی قوت «شبهای برره» است

چرا برخی از برنامه‌ها
 به‌رغم استفاده از مشاور مذهبی نتوانسته‌اند فرهنگ‌سازی كنند؟!

خبرگزاری دانشجویان ایران تهران

سرویس: تلویزیون و رادیو

یك منتقد گفت: اصطلاحات به كار رفته شده در سریال «شبهای برره» در زندگی روزمره ایرانیان كاربرد دارد و اتفاقا این واژگان در این اثر تلویزیونی با تامل به كار رفته است.

حسن محمودی ـ منتقد و مسؤول صفحه‌ی تئاتر وتلویزیون روزنامه‌ی شرق ـ در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون «ایسنا» افزود: مخالف افرادی هستم كه فكر می‌كنند یك مجموعه تلویزیونی را باید آن قدر پاستوریزه كنیم تا به كسی بر نخورد. به هر حال اصطلاحات به كار رفته در این سریال جزو فرهنگ ماست و حتی افراد فرهیخته نیز در زندگی روزمره‌ی خود از آنها استفاده می‌كنند و به دلیل همسانی موجود بین اصطلاحات این سریال با فرهنگ مردم مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به نگرانی خانواده‌ها نسبت به یادگیری این اصطلاحات از سوی فرزندانشان اظهار كرد: بچه‌ها در خارج از خانه با این واژگان مواجه می‌شوند و از گفتار روزانه‌ی افراد نمی‌توان جلوگیری كرد، علاوه بر آن زبان فارسی از راه اصطلاحات این سریال آسیب نمی‌بیند.

محمودی در ادامه گفت: نگرانی‌ها زمانی شدت می‌یابد كه با یك مجموعه‌ی تاثیرگذار روبرو هستیم و این امر نشان دهنده‌ی قوت شبهای برره است و نباید به كار رفتن چند واژه‌ی رایج در جامعه در این مجموعه اینقدر نگران شد.

وی با اشاره به ضعف برخی از مجموعه‌های مناسبتی اظهار كرد: باید به این مساله پرداخت كه چرا این سریالها تنها مملو از حرفهای رمانتیك و عارفانه است و در سطح كیفی پایینی ساخته می شوند و به علت ضعف فیلمنامه هیچ وقت نمی‌توانند تاثیرگذار باشند.

مسؤول صفحه‌ی تئاتر و تلویزیون روزنامه‌ی شرق افزود: در بخش اعظم این سریالها، عبارات به كار رفته در «شبهای برره» استفاده نمی‌شود، ولی چرا آن‌ها علیرغم استفاده از مشاور مذهبی نتوانسته‌اند فرهنگ سازی كنند تا اگر سریای مثل شبهای برره به فرهنگ جامعه آسیب می‌زند این آثار جلوی آن را بگیرند.!

محمودی در پاسخ به این پرسش كه آیا به علت محدودیت طنز تصویری در ایران، استفاده از تكیه كلامها در سریالهای طنز افزایش یافته است، گفت: این طور نیست كه چند مدیر كل نشسته باشند و به برنامه‌ها از بالا به پایین نگاه كنند، بخشی از مسایل از همان آقایانی كه سریالهای مناسبتی را سفارش می‌گیرند و برای اینكه خود را جا كنند، كاسه‌ی داغ‌تر از آش می‌شوند نشات می‌گیرد.

وی افزود: اكنون‌ آزادی نسبی دو مجموعه‌ی خوب «شبهای برره» و «متهم گریختم را سریالهای دیگر هم دارند، ولی آنها از گروه قوی برخوردار نیستند تا تاثیرگذار شوند.

محمودی در عین حال اظهار كرد: برخی مجموعه‌های طنز دیگر، اصطلاحات به مراتب بدتری از «شبهای برره» استفاده كردند ولی به علت برخوردار نبودن از مخاطب، اینقدر حساسیت به آنها نشان داده نشده است.

وی با بیان این كه « شبهای برره» از یك گروه حرفه‌ای سود می‌جوید، گفت:در این سریال، بازیهای تلویزیونی پخته‌تری دیده می‌شود.چرا كه بازیگران آن نقش‌آفرینی در مجموعه‌های گوناگونی را تجربه كرده‌اند و بازیهای طنز «شبهای برره» شكل گرفته است.

این منتقد درباره‌ی قصه‌های این مجموعه اظهار كرد: نویسنده‌ها با توجه به كسب تجربه در سالهای گذشته ذایقه‌ی مخاطب را شناخته‌اند روابط طنز را زیباتر به كار می‌گیرند

محمودی در پایان درباره‌ی تفاوت‌های موجود بین شخصیت‌های «شبهای برره» و «پاورچین» گفت: گروه سازنده در سریال پاورچین، جغرافیایی ساختند كه خاص خودشان است ولی در عین حال كه شبهای برره یادآور «پاورچین» است، یك مجموعه‌ی مستقل محسوب می شود. البته سریال شبهای برره به علت نود قسمتی بود با ضعفهایی در قصه و شخصیت پردازی روبرو است.

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

روزنامه اعتماد  دوشنبه 25 مهر 84

یك‌ سریال‌ طنز را نمی‌توان‌ با قواعد عقلی‌ به‌ نقد كشید

نوشتن‌ یك‌ هنر است‌ و نویسنده‌ در كشور ما احتمالا(!) آزاد است‌ هر آنچه‌ می‌خواهد بنویسد و مسائل‌ و پدیده‌های‌ مختلف‌ را از دیدگاه‌ خود نقد، تحلیل‌ و تفسیر كند.

در حیات‌ اجتماعی‌ ساحت‌های‌ مختلفی‌ وجود دارد و به‌ همان‌ نسبت‌ سوژه‌هایی‌ برای‌ نوشتن‌ و تحلیل‌ در دسترس‌ نویسنده‌ هست‌ كه‌ به‌ فراخور موضوع‌ مورد تحلیل‌ قرار می‌گیرد اما در این‌ میان‌ نباید از روش‌شناسی‌ غافل‌ بود. برخوردی‌ كه‌ یك‌ شاعر با گل‌ دارد یك‌ برخورد ذوقی‌ و شاعرانه‌ است‌. فیزیكدان‌ به‌ گونه‌یی‌ دیگر گل‌ را درك‌ می‌كند و شیمیدان‌ به‌ نحوی‌ دیگر. یك‌ هنرمند به‌ پدیده‌ها از جنبه‌ زیباشناسی‌ و استتیك‌ می‌نگرد.

تحلیل‌ عقلانی‌ كلید نقد تمام‌ پدیده‌ها و موضوعات‌ نیست‌.

در خصوص‌ یادداشت‌ آن‌ روزنامه‌ تحت‌ عنوان‌ »اینجا برره‌ نیست‌«باید گفت‌ نگارنده‌ آنقدر در نقد و تحلیل‌ مسائل‌ سیاسی‌ غوطه‌ور شده‌ است‌ كه‌ تمام‌ مسائل‌ را از جنبه‌ عقلی‌ به‌ نقد می‌كشد و به‌ سایر جنبه‌های‌ حیات‌ بشری‌ توجه‌ ندارد.

و لباس‌ پوشیدن‌ بازیگران‌ این‌ سریال‌ را توهین‌ به‌ روستاییان‌ می‌داند و معتقد است‌ نویسنده‌ این‌ سریال‌ آداب‌ و رسوم‌ ایران‌ را به‌ تمسخر گرفته‌ است‌. در حالی‌ كه‌ در این‌ مرز و بوم‌ چیزی‌ كه‌ اهمیت‌ ندارد حقوق‌ شهروندی‌ است‌ و بیشترین‌ توهین‌ها از جانب‌ دولتمردان‌ به‌ هموطنانمان‌ اعم‌ از شهری‌ و روستایی‌ می‌شود.

 شعارها و وعده‌های‌ پوچ‌ سیاسیون‌ به‌ مردم‌ توهین‌ به‌ آنها نیست‌* فشار مرگ‌آور اقتصادی‌ كه‌ رمق‌ همطونانمان‌ را گرفته‌ توهین‌ نیست‌* در مقاطع‌ مختلف‌ تحلیل‌های‌ متضاد از مسائل‌ سیاسی‌ ارایه‌ دادن‌ به‌ سخره‌ گرفتن‌ شعور مردم‌ نیست‌*حال‌ این‌ شهروند خسته‌ از كار روزانه‌ كه‌ از خواندن‌ تحلیل‌های‌ سیاسی‌ و شنیدن‌ مسائل‌ آشكار و پنهان‌ مملكت‌ خسته‌ شده‌ است‌ نیاز به‌ ذره‌یی‌ تمدد اعصاب‌ دارد. اكنون‌ كه‌ او را از دیدن‌ برنامه‌های‌ ماهواره‌ هم‌ برحذر می‌داریم‌ حداقل‌ اجازه‌ دهیم‌ از برنامه‌یی‌ كه‌ لبخندی‌ بر چهره‌اش‌ می‌نشاند،استفاده‌ كند و بیهوده‌ عواطف‌ و احساسات‌ او را تحریك‌ نكنیم‌ كه‌ فلان‌ برنامه‌، برنامه‌ خوبی‌ نیست‌ چون‌ به‌ روستاییان‌ توهین‌ كرده.

همینطور كه‌ شما می‌خواهید مردم‌ را از جهت‌ سیاسی‌ آگاه‌ كنید بگذارید دیگران‌ هم‌ از جنبه‌ دیگر زندگی‌ با برنامه‌های‌ طنز خود كه‌ مطمئنا بدون‌ هیچ‌ جهتگیری‌ صرفا هدف‌ از آن‌ ایجاد نشاط‌ در جامعه‌ افسرده‌ ما است‌، مردم‌ را سرگرم‌ كنند تا مقداری‌ آلام‌ زندگی‌ روزمره‌ را فراموش‌ كنند.

یك‌ شهروند از تهران‌

----------------------------------------------------------------------------------------

سینمای ما: نخستین جلسه دوره جدید دادگاه مطبوعات ، در سالن اجتماعات مجتمع قضایی امام خمینی ( ره ) با رسیدگی به پرونده شكایت علیه علی معلم مدیر مسوول و سردبیر ماهنامه " دنیای تصویر " آغاز به كار كرد.

در ابتدای این جلسه ، نماینده مدعی العموم ، انتشار تصاویر خلاف عفت عمومی و استفاده ابزاری از افراد اعم از مرد و زن را جزو اتهامات " علی معلم " خواند و در این باره توضیح داد : در اولین مورد چاپ و انتشار ، نشریه شماره 127 ، تصویر بزرگ ژورنالیستی را با هدف استفاده ابزاری و فروش بیشتر چاپ كرده و در شماره 117 نیز تصاویر هنرمندانی را به چاپ رسانده كه با توجه به مستندات ، در این تصاویر تضاد كاملی بین فرهنگ اصیل اسلامی و گسترش فضایل اخلاقی وجود دارد.
سپس "علی معلم " در دفاعیات خود بر تشكیل اولین دادگاه دوره جدید و اهمیت آن تاكید كرد و ضمن تشریح بیاناتی از امام خمینی ( ره ) مبنی بر لزوم حذف نگاه سلیقه ای افزود : هر شب سریال های مختلفی را از تلویزیون می بینیم و فیلم‌‏هایی را در سینماها به تماشا می نشینیم ، ضمن آن كه در بیلبوردهای سطح شهر ، عكس های بزرگی از هنرپیشگان آن فیلم ها دیده می شود . هنرمندان سینمای ایران همین افراد هستند كه مجله " دنیای تصویر" به عنوان مجله‌‏ای تخصصی ، در آستانه چهاردهمین سال انتشار خود و با 150 شماره ، در راستای عملكرد آن‌‏ها فعالیت كرده است . موضوع این نشریه سینماست و طبیعتا افراد سینما و تلویزیون مورد تحسین این مجله هستند.

وی مجله های مكتوب را یك رسانه دست دوم دانست و تصریح كرد : به دلیل این كه ما چیزی را نمی سازیم ، در مورد چیزهایی صحبت می كنیم كه در تصاویر دیده می شوند و این تصاویر چیزهایی نیستند كه یك مجله تخصصی بعد از 14 سال سابقه انتشار بخواهد ، از آن ها استفاده كند تا به تیراژ بیشتری دست پیدا كند.

"علی معلم " به عكس " مهران مدیری" كه توسط نماینده مدعی العموم بر انتشار آن از سوی مجله تاكید شده بود ، اشاره كرد و گفت : " مهران مدیری " جایزه بهترین بازیگر كمدی سال را از جشن مجله " دنیای تصویر " كه به نام حضرت " حافظ " متبرك است ، دریافت كرده است كه اشتباها در كیفر خواست دادستان كه فكر می كنم با عجله تنظیم شده ، به نام جشنواره فیلم فجر آمده است ، در حالی كه جشن " دنیای تصویر " جشنواره فیلم فجر نیست ، بلكه جشنی است كه این مجله در طول 8 سال آن را برگزار كرده و من فكر می كردم كه چنین حركتی از سوی یك نشریه خصوصی كه از فرهنگ و هنر متعهد و ارزشمند دفاع می‌‏كند ، باید تشویق شود ، نه این كه حركت فوق به استفاده ابزاری محكوم شود . در صورتی كه هر یك از كلمات معنای جدی و جداگانه ای دارند . ابزار نقاش نقش است ، ابزار سینما تصویر است و ما به جای تصویر " كلینتون" تصویر " گوزن آفریقایی" را از تلویزیون پخش نمی كنیم.

وی ابزار روزنامه نگار را تصویر و تیتر معرفی كرد و افزود : جایزه دادن به هنرمندان و تشویق حركت های درست از نظر مقامات محترم زشت و ناگوار ناپسند است و بنده باید به خاطر آن محكوم شوم . من از قوه محترم قضاییه درخواست دارم برای كارشناسی این موضوع ، یك كارشناس را به اهل این كار بسپارند . چراكه اگر قرار باشد ، با كارشناسی های محتوم وارد این موضوعات بشویم ، من به عنوان یكی از اعضای جامعه تلویزیون و سینما و كسی كه 14 سال یك نشریه را با این محتوا به چاپ رسانده ام و همكاری های متعددی را با نهادهای مرتبط با این حوزه داشته ام ، به شدت دلگیرم . اگر قرار نبود كه ما تشویق شویم ، این هم درست نیست كه به خاطر مواردی از این دست به دادگاه فرا خوانده شویم و وقت دوستان را در حوزه های مختلف بگیریم . اگر قرار باشد ، استفاده ابزاری معنا داشته باشد ، " مهران مدیری" هر شب در تلویزیون برنامه دارد و این برنامه بینندگان بسیار زیادی دارد و طبق گزارش روزنامه ها 13 میلیارد تومان آگهی برای تلویزیون به ارمغان آورده است.
پس از سخنان " علی معلم " ، " مهرانه معلم " ، وكیل وی به دفاع از او پرداخت و در بخشی از صحبت های خود از هیات منصفه خواست تا دوباره مجله " دنیای تصویر " را مرور كنند.

وی افزود : اگر شما نوع فلز و میزان طلای زرد و حلقه آقای "مهران مدیری" را با نگاه به تصویر تشخیص می دهید ، متهم هم باید به حكم كلی تشخیص می داده است . چون مسلمانان در دیدن آن چه كه حكم شرعی دارد و از آن به عنوان منكر نام می بریم ، به صورت طبیعی باید تشخیص واحد داشته باشند.

پس از توضیحات وكیل " علی معلم" ، قاضی دادگاه تصویر شماره 117 مجله دنیای تصویر را به حضار و " علی معلم " نشان داد و

 از او خواست تا هدفش را از چاپ این عكس بیان كند.

" علی معلم " نیز پس از توضیحاتی در خصوص عكس فیلم " ماتریكس " افزود : این فیلم سه بار از تلویزیون ایران پخش شده است و در شماره مورد نظر و شماره های قبل ، مطالبی در خصوص معانی فلسفی و هستی شناختی كه در مضمون فیلم مطرح است را به چاپ رسانده ایم.

بر اساس این گزارش ، در میان اعضای هیات منصفه دادگاه ، چهره‌هایی چون " جمال شورجه" فیلم ساز و " بیژن نوباوه" خبرنگار و گزارشگر تلویزیون و خبرنگار اعزامی این سازمان به نیویورك ، به همراه افرادی چون " فاطمه كروبی" و " حبیب‌‏الله عسگر اولادی" حضور داشتند..

http://www.cinemaema.com/modules.php?op=modload&name=TWNews&file=newsview&sid=239

----------------------------------------------------------------------------------------

یك منتقد:
«شب‌های برره» نقد رفتار ایرانیان است
این سریال توهینی به روزنامه‌نگاران نمی‌كند

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: تلویزیون و رادیو

یك منتقد گفت: برره جایی به جز ایران نیست و سریال «شبهای برره» در واقع نقد عملكرد رفتار ایرانیان است.

هادی معیری‌نژاد ـ دبیر سرویس تلویزیون مجله‌ی سروش ـ در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون «ایسنا» افزود: خصلت‌های زشتی كه شخصیتهای این سریال دارند و در رفتارهای آنها بروز می‌یابد در واقع در جامعه ایران مشاهده می‌شود.

وی در ادامه گفت: ‌مدیری با خلق جایی به نام «برره»، نه قصد توهین به مردم انسانهای غربی ایران را داشته است و نه به قومیت و لهجه‌های خاصی پرداخته است. او این كمدی هوشمند را در «پاورچین» پایه‌گذاری كرد و در «شبهای برره» با بسط آن به نقد رفتارهای ایرانیان پرداخت.

معیری‌نژاد با اشاره به انتقادهای مطرح شده از سوی منتقدان درباره‌ی «شبهای برره» اظهار كرد: منتقدان در مقابل بیشتر سریالهای كمدی، موضع سرسختانه‌ای می‌گیرند چرا كه این نوع كار خلقیات زشت را بزرگنمایی می‌كند كه ممكن است این عمل به جای كمك به اصلاح این ویژگی‌ها در جامعه، موجب اشاعه‌ی آن شود و این تناقض در ذات كمدی نهفته است.

وی درباره‌ی تاثیر اصطلاحات بیان شده در این سریال بر گویش مردم گفت: این عبارات در درازمدت ضربه‌ای به بنای رفیع ادبیات فارسی نمی‌زند. به گونه‌ای كه اكنون از اصطلاحاتی چون «می‌زنم تو مخت» و «بی‌وفایی» كه در سریالهای طنز پیشین كاربرد داشت ـ كاربرد وسیعی پیدا كرده بود ـ، خبری نیست. البته در كوتاه مدت به كارگیری این عبارت، اثر مخربی دارد.

دبیر سرویس تلویزیون مجله‌ی سروش در ادامه راجع‌به فیلمنامه‌ها این سریال اظهار كرد: چون اتفاقات «شبهای برره» جغرافیای واحدی روی می‌دهد، داستانها بنوعی در راستای هم قرار می‌گیرند علاوه بر آن به علت پرداختن به شخصیتهای جدید، آنها تواناییهای لازم را برای ایجاد موقعیتهای مختلف دارند.

وی ادا نشدن درست گویش برره‌ای از سوی برخی بازیگران را نكته‌ی مهمی ندانست و گفت: این نكته قابل چشم پوشی است چرا كه شبهای برره یك مجموعه طنز و فانتزی است كه موقعیتها و آدمهای آن تخیلی است.

معیری‌نژاد در عین حال به برخی از ایرادات این اثر تلویزیونی اشاره و اظهار كرد: موقعیت سریال در 50 سال قبل می‌گذرد ولی باز رنجرو 20 ساله پیش كیانوش را به محل تبعید می‌برند.

وی با اشاره به انتقاد برخی، نسبت به توهین شبهای برره به روزنامه‌نگاران با به تصویركشیدن شخصی به نام كیانوش، تصریح كرد: اصلا توهینی به روزنامه‌نگاران نشده است. اتفاقا كیانوش منبع اخلاق است هر چند برخی قسمتهای سریال می‌بینیم كه چگونه جامعه‌ی ناسالم برره بر این شخصیت تاثیر می‌گذارد.

این منتقد در ادامه به مقایسه ی «شبهای برره» و فیلم عصر جدید چارلی‌چاپلین پرداخت و گفت: در آن فیلم، بلاهای زیادی بر سر چاپلین می‌آید، چون مدرنیسم او را اذیت می‌كند در «شبهای برره» نیز كیانوش وارد جایی می شود كه دو رو هستند و اعمال آنها، كیانوش را آزرده خاطر می‌كند. عصر جدید به نقد مدرنیسم می‌پردازد و مدیری هم با این سریال عملكرد ایرانیان را نقد می‌كند.

معیری‌نژاد در پایان درباره‌ی برره‌ای‌ها گفت: آنها سیاه مطلق نیستند مثلا شیرفرهاد دورو است ولی عاشق میشود و سواد هم دارد یا سحرناز یك دختر تهاجمی است ولی عاشق كیانوش می‌شود بنابراین این افراد به دلیل خصلت كمدی رفتارهای بدی از خود بروز می‌دهند.




نوشته شده توسط الهه در دوشنبه 25 مهر 1384 و ساعت 01:10 ق.ظ