تبلیغات
|-| Mehran Modiri |-|

|-| Mehran Modiri |-|





یکشنبه 15 آبان 1384

مجله فیلم و سینما _ شماره 151

نگاهی به مجموعه شب های برره

 

اینجا برره است _ سارا برومند

 

ده مرو ده مرد را احمق کند / عقل را بی نور و بی رونق کند

قول پیغمبر شنو ای مجتبی / گور عقل آمد وطن در روستا _ مولوی

 

ساخت برنامه های طنز تلویزیون در دهه ی 70 حادثه ی قابل تاملی بود . برنامه هایی چون ساعت خوش / سیب خنده / حرف تو حرف و ... . مهران مدیری طلایه دار ساخت این برنامه ها بود و او بود که برنامه های طنز را از آیتم های کوتاه به مجموعه های تلویزیونی تغییر داد . دغدغه او اغلب در برنامه هایش نقد رفتار ها و برخورد های اجتماعی است که اوج آن را در مجموعه پاورچین مشاهده کردیم . پس از مدیری خیلی ها سعی در ساخت چنین برنامه هایی کردند که اغلب با محتوایی بسیار نازل در رسیدن به هدف برنامه های طنز مهجور ماندند . مجموعه شب های برره که به نوعی ادامه مجموعه پاورچین است از چند جهت جای بحث دارد

در همه جای دنیا هنگامی که یک برنامه مورد اقبال عمومی قرار می گیرد / سری بعد آن هم ساخته می شود و در بیشتر موارد این نسخه ها نمی توانند جایگاه اولیه را کسب کنند . شاید یکی از نکات منفی شب های برره نیز در همین باشد / زیرا که یکسری آیتم ها و قالب های تکراری در نسخه دوم ارائه می شود و نویسندگان این مجموعه کمتر از خلاقیت های خود استفاده می کنند و به تبع آن بار طنز مجموعه کم شده است و تا حدی از حذابیت این مجموعه کاسته است . اما فارغ از تکراری بودن آن نباید محتوای عمیق این مجموعه را نادیده گرفت . زیرا که همه چیز گویای آن است که یک تفکر عمیق و دیدگاه موشکافانه در پس آن قرار دارد . شب های برره مدام در حال نماد سازی است و با بازی نشانه ها سعی در بیان مفاهیم بنیادی دارد.

برره نمادی از جوامع بسته است . جوامع بسته در فلسفه سیاسی به جوامعی گفته می شود که هیچ نوع ارتباطی در خارج از محدوده مرزی یا وجود ندارد یا بسیار کمرنگ و ناچیز است و بالطبع نداشتن چنین ارتباطی یک فرهنگ خاص در آن رشد پیدا کرده است . این فرهنگ یک فرهنگ انتخابی از میان چند فرهنگ نیست . یعنی بهترین گزیده انتخاب شده از چند فرهنگ یا در ساخته پازل مانندی از در هم تنیدن چند فرهنگ متکثر نیست . این جوامع به دلیل آگاهی نداشتن نسبت به خرده فرهنگ های دیگر خرده فرهنگ خود را ابر فرهنگ می دانند.

جوامع بسته همه دنیا را در خود خلاصه می بینند و دیدشان فراتر از مرزهایشان نمی رود . تصور آنها به طرزی است که همه سعادت ها / ارزش ها و حقایق را در خود جمع می پندارند . نه به این دلیل که همه مقوله ها را آزموده اند و بهترین ها را برگزیده اند بلکه به این دلیل که تنها آزموده ای که داشته اند را پذیرفته اند.

برره یک روستای ساختگی است که نمادی از یک جامعه بسته است که مولفه های شناسانده جامعه بسته را شامل می شود . این جوامع بسته دارای یک ساختار قبیله ای_عشیره ای هستند . در اصل منافع قبیله به حق و حقانیت توفیق و توفق دارد . در مجموعه این ساختار قبیله ای را به شکل برره بالا و برره پایین مشاهده می کنیم.

مولفه و شاخصه دیگر جوامع بسته نگره مرد سالار است / حتی اگر در این جوامع چیزی به عنوان فمنیسم داشته باشیم / تنها وانموده فمنیسم است . سحرناز با تفکراتی واسطه جویانه نمادی از یک زن سالار است / ولی همین زن سالار خود دارای تفکراتی مرد سالار است . برای اثبات این گفته همین کافی است که او نیز چون دیگران فرزند ذکور را به فرزند دختر ترجیح می دهد و تولد دختر را اتفاقی نامبارک می داند . شاخصه دیگر جامعه بسته تک محصولی بودن این جوامع است . نخود نمادی از همین تک محصولی بودن برره و جوامع بسته است.

همانطور که پیش از این هم گفته شد / انحصارگرا بودن وجهه شناساننده دیگر جوامع بسته است . بدان معنا که حقیقت و سعادت تنها در اختیار این جوامع قرار دارد و هیچ حقیقت و سعادتی جز آنچه آنها حقیقت و سعادت می پندارند وجود ندارد / زیرا که در این جوامع توسعه ای صورت نگرفته است و مراوداتشان آنقدر اندک است که خارج از مرزهای سنتی شان نمی گنجد . حتی اطلاع از وجود دنیای بیرون گمانه زنی بیش نیست / زیرا که به عنوان مثال شاید آنها اسم پاریس را شنیده باشند ولی از پاریس تصوری کاملا" دور و متفاوت از حقیقت دارند.

جوامع بسته مدام در حال پر اهمیت جلوه دادن تمدن باستانی خود هستند حالا خواه چنین تمدنی وجود داشته باشد یا نداشته باشد / زیرا که برای اثبات آن دلیل قانع کننده ای وجود ندارد . نشانه هایی که در طول سریال در شکل سربازان نیزه به دست نیز دیده می شود و نیز روایت هایی که کوتوله های مستبد جامعه بسته در مورد سابقه تاریخی خود روایت می کنند موید این نظر است .

از دیگر معرفه های جوامع بسته غیر قابل تغییر بودن این جوامع است . بدین معنا که اگر تفکر یا سنتی حاکم است / هیچ کس جرات در هم شکستن آن ندارد . زیر پا گذاشتن این سنت ها اگر اتفاق هم بیفتد در خفا صورت می گیرد و هیچ کس جرات ابراز آن را ندارد / حتی اگر به ارجحیت آن پی برده باشد.

هر کس از دنیای بیرون وارد جامعه بسته می شود چنان در این جوامع حل می شود که بدون شکل تبدیل به یکی از افراد این جامعه می شود / خواه از قشر روشنفکر باشد . کیانوش نمادی از همین افراد است . او در برزخی قرار می گیرد میان بدویت ذاتی که در هر انسانی وجود دارد و عقلانیت و وجدانی که در جوامع باز فرگرفته است . حالا کدامیک از این دو پیروز می شود را باید در مجموعه دنبال کرد.

به هر حال شب های برره طنز گزنده ای است و تمام رفتارهای ما را به محکمه می برد و استقبالی از آن صورت می گیرد به معنای مخالفت با چنین تفکراتی است . ولی آنچه اهمیت دارد این است که چقدر زیر سوال بردن این تفکرات ما را به در هم شکستن آنها یاری می رساند.

--> با تشکر از اعظم

----------------------

درآمد 13 میلیارد تومانی صدا و سیما از شبهای برره


سازمان صدا و سیما از جریان پخش سریال 90 قسمتی «شبهای برره»، درآمدی بالغ بر 13 میلیارد تومان از تبلیغات تلویزیونی كسب خواهد كرد.

در حالی كه پیش از این گفته شده بود تلویزیون برای ساخت هر دقیقه از این سریال سیصد هزار تومان پرداخت می كند، یك منبع مطلع به خبرنگار «فردا» گفت كه صدا و سیما برای هر دقیقه این سریال 114 هزار تومان پرداخت خواهد كرد.

وی افزود: بر اساس برآوردهای سازمان، در جریان پخش این سریال و قبل از آن، زمانی مابین 8 تا 15 دقیقه به تبلیغات تلویزیونی اختصاص خواهد یافت كه از قبال آن بالغ بر 13 میلیارد تومان درآمد برای سازمان صدا وسیما كسب خواهد شد.

http://fardanews.com/shownews.php?id=13279




نوشته شده توسط الهه در یکشنبه 15 آبان 1384 و ساعت 08:11 ق.ظ