تبلیغات
|-| Mehran Modiri |-| - این بار اعتماد و انتقاد از کاردان

|-| Mehran Modiri |-|





این بار اعتماد و انتقاد از کاردان
شنبه 24 دی 1384

در ادامه حکایت اعتراض ها به انتقادهای بی اساس کاردان به شب های برره بخوانید:

روزنامه اعتماد  شنبه 24 دی ماه 1384

به‌ بهانه‌ برنامه‌ طنز شبكه‌ 5\3 "سقوط‌ آزاد یك‌ آدم‌ كاردان‌!

حمید رستمی‌

از سرگیری‌ پخش‌ برنامه‌ طنز شبكه‌ 5\3 از تلویزیون‌ یك‌ خودزنی‌ آشكار از سوی‌ »داریوش‌ كاردان‌« محسوب‌ می‌شود. سری‌ اول‌ این‌ برنامه‌ كه‌ اوایل‌ تابستان‌ پخش‌ می‌شد در حالی‌ متوقف‌ شد كه‌ هیچ‌ رقیبی‌ از لحاظ‌ شباهت‌ مضمون‌ نداشت‌ و در بهترین‌ ساعات‌ پخش‌ به‌ روی‌ آنتن‌ می‌رفت‌ با این‌ حال‌ نتوانست‌ رضایت‌ خاطر بینندگان‌ را جلب‌ كند و به‌ ناچار تعطیل‌ شد تا دوباره‌ و در حالی‌ كه‌ حریف‌ قدری‌ مثل‌ »مهران‌ مدیری‌« و شب‌های‌ برره‌اش‌ هر شب‌ بینندگان‌ بسیاری‌ را پای‌ تلویزیون‌ می‌نشاند به‌ جدول‌ پخش‌ برگردد تا سهمی‌ از مخاطبان‌ را به‌ خود اختصاص‌ دهد اما مشكلات‌ ریز و درشتی‌ كه‌ این‌ برنامه‌ همواره‌ با آن‌ دست‌ و پنجه‌ نرم‌ می‌كرد باعث‌ شد كه‌ در طی‌ این‌ مدت‌ برنامه‌ شبكه‌ سه‌ و نیم‌ فقط‌ نقش‌ ناظری‌ را بازی‌ كند كه‌ شب‌ به‌ شب‌ شاهد اوج‌گیری‌ شب‌های‌ برره‌ است‌ و فقط‌ كار بینندگان‌ را در دریافت‌ تفاوت‌های‌ بنیادین‌ دوگونه‌ طنز و متعاقب‌ آن‌ موفقیت‌ هرچه‌ بیشتر مهران‌ مدیری‌ را تسهیل‌ می‌كند و سنگ‌ محكی‌ برای‌ میزان‌ توفیق‌ مدیری‌.
اینكه‌ »داریوش‌ كاردان‌« نویسنده‌ و كارگردان‌ و بازیگر این‌ برنامه‌ طنز طی‌ بیست‌ سال‌ اخیر یكی‌ از نام‌های‌ احترام‌ انگیز عرصه‌ طنز و برنامه‌سازی‌ محسوب‌ می‌شود شكی‌ در آن‌ نیست‌. اما قضیه‌ آنجا به‌ نتایج‌ ناخوشایند می‌رسد كه‌ او با علم‌ به‌ عدم‌ موفقیت‌ برنامه‌اش‌ ظاهرا در پی‌ تغییرات‌ مكرر در تیم‌ بازیگری‌اش‌ در محتوای‌ برنامه‌ خود هیچ‌ تغییری‌ ایجاد نكند و خالی‌ از هر نوع‌ ابداع‌ سعی‌ در تحمیل‌ خود به‌ مخاطب‌ داشته‌ باشد. اینجاست‌ كه‌ او با متهم‌ كردن‌ سازندگان‌ شب‌های‌ برره‌ سعی‌ در تطهیر خود و برنامه‌اش‌ دارد.یك‌ فلاش‌ بك‌ كوتاه‌ نشان‌ می‌دهد كه‌ نام‌ داریوش‌ كاردان‌ موقعی‌ بر سر زبان‌ها افتاد كه‌ در »نوروز 72« با همكاری‌ دوست‌ فقیدش‌ »مهرداد خسروی‌« و همراهی‌ تنی‌ چند از همكاران‌ رادیو و چند دانشجوی‌ هنر، انقلابی‌ را در عرصه‌ هنر تلویزیون‌ به‌ وجود آوردند. تا آن‌ موقع‌ هرچه‌ از تلویزیون‌ به‌ اسم‌ طنز پخش‌ شده‌ بود عبارت‌ بود از اجرای‌ تعدادی‌ جوك‌های‌ بهداشتی‌ كه‌ به‌ كرات‌ در برنامه‌های‌ رادیویی‌ اجرا شده‌ بود و دوباره‌ و چند باره‌ و با تقریبا همان‌ بازیگران‌ و همان‌ تیپ‌ها در تلویزیون‌ جلوی‌ دوربین‌ می‌رفت‌ و در پیشرفته‌ترین‌ حالت‌ تبدیل‌ می‌شد به‌ جنگ‌ شب‌ و جنگ‌ هفته‌. تیپ‌هایی‌ مانند »آقای‌ دست‌ و دلباز« و »آقای‌ ملون‌« مرحوم‌ نوذری‌ كه‌ عینا به‌ سیما راه‌ پیدا كرده‌ بود و تیپ‌هایی‌ مثل‌ آقای‌ شهروندی‌ هم‌ تقریبا همان‌ كارمند كوچولویی‌ بود كه‌ در صبح‌ جمعه‌ با شما »منوچهر آذری‌« اجرا می‌كرد و در تلویزیون‌ به‌ عهده‌ »تورج‌ نصر« گذاشته‌ شده‌ بود.
این‌ طنزهای‌ بشدت‌ شفاهی‌ خالی‌ از هرگونه‌ تصویر به‌ روی‌ آنتن‌ می‌رفتند و مردم‌ نالان‌ از شرایط‌ اجتماعی‌ هم‌ لبخندی‌ میهمانشان‌ می‌كردند.اما از دل‌ همین‌ رادیو گروهی‌ بیرون‌ آمدند كه‌ به‌ یكباره‌ سلیقه‌ خاص‌ و عام‌ را در زمینه‌ طنز تلویزیونی‌ تغییر دادند و گروه‌های‌ »صبح‌ جمعه‌ با شما« را كه‌ در تلویزیون‌ با اسم‌ »جنگ‌ شب‌« مستقر شده‌ بودند محو كردند. در راس‌ این‌ گروه‌ »داریوش‌ كاردان‌« قرار داشت‌ و بازیگرانش‌ مثل‌ خودش‌ بیشتر سابقه‌ مجری‌ گری‌ رادیو داشتند. افرادی‌ مثل‌ »مهران‌ مدیری‌« و »علی‌ عمرانی‌« همراه‌ با جوانان‌ جویای‌ نامی‌ چون‌ »ارژنگ‌ امیرفضلی‌«، »داود اسدی‌« و »آرش‌ میراحمدی‌« نقش‌های‌ اصلی‌ برنامه‌یی‌ را به‌ عهده‌ گرفتند كه‌ ویژگی‌ عمده‌ آن‌ شوخی‌ با برنامه‌های‌ تلویزیونی‌ و آگهی‌ها و حتی‌ فیلم‌های‌ سینمایی‌ بود. این‌ گونه‌ تازه‌یی‌ از طنز تلویزیونی‌ بود كه‌ در آن‌، كلام‌ نقش‌ چندانی‌ نداشت‌ و بیشتر موقعیت‌ها و شرایط‌ بود كه‌ خنده‌دار جلوه‌ می‌كرد. این‌ برنامه‌ بشدت‌ مورد تحسین‌ خاص‌ و عام‌ قرار گرفت‌. بازیگرانش‌ یك‌ شبه‌ ره‌ صدساله‌ رفتند و به‌ چهره‌های‌ اول‌ بدل‌ شدند. شوخی‌ با برنامه‌های‌ پرمخاطبی‌ همچون‌ مسابقه‌ هفته‌، هنر هفتم‌، آگهی‌های‌ تلویزیونی‌ و آداب‌ و رسوم‌ سامورایی‌ها و گانگسترها خیلی‌ زود نقل‌ محافل‌ شد ولی‌ نكته‌یی‌ كه‌ تبدیل‌ به‌ مهمترین‌ ویژگی‌ این‌ برنامه‌ شد كه‌ این‌ شوخی‌ها معمولا به‌ هنگام‌ نقل‌ كردن‌ چندان‌ خنده‌دار به‌ نظر نمی‌آمدند و اصلا نمی‌شد تعریف‌شان‌ كرد و این‌ اجرای‌ شوخی‌ها بودند كه‌ حلاوت‌ خاصی‌ به‌ آنها می‌دادند. مخصوصا شوخی‌ با منوچهر نوذری‌ مرحوم‌ و اكبر عالمی‌ كه‌ هر دو نقش‌ را مهران‌ مدیری‌ به‌ عهده‌ داشت‌ و این‌ سنگ‌ بنای‌ محبوبیت‌ دست‌نیافتنی‌ بعدی‌اش‌ بود. او چنان‌ شیرین‌ آن‌ مرحوم‌ را تقلید می‌كرد كه‌ نمی‌توانستی‌ براحتی‌ از كنارش‌ عبور كنی‌ و تكیه‌كلام‌ها و ژست‌های‌ آن‌ مرحوم‌ را به‌ زیبایی‌ »درشت‌نمایی‌« می‌كرد. امری‌ كه‌ موجبات‌ دلخوری‌ نوذری‌ را فراهم‌ آورد و او هم‌ خواست‌ در برنامه‌های‌ متبوعش‌ نوروز 72 را دست‌ بیندازد كه‌ بخاطر همان‌ دلایل‌ قبلی‌ چندان‌ موفق‌ از آب‌ درنیامدند.
این‌ اولین‌ و آخرین‌ همكاری‌ داریوش‌ كاردان‌ و تیم‌ نوروز 72 بود. مهران‌ مدیری‌ با اعلام‌ استقلال‌، ارژنگ‌ امیرفضلی‌ و داود اسدی‌ را هم‌ همراه‌ خود كرد تا چند ماه‌ بعد برنامه‌ پرمخاطب‌ پرواز 57 را به‌ روی‌ آنتن‌ ببرد.اما دو سال‌ طول‌ كشید تا »كاردان‌« به‌ همراه‌ »مهرداد خسروی‌« گروهی‌ جدید دست‌ و پا بكنند و برنامه‌ 39 را روانه‌ آنتن‌ كنند. این‌ بار تیم‌ بازیگران‌ كاملا تغییر كرده‌ بود و »حسین‌ رفیعی‌«، »بیژن‌ بنفشه‌خواه‌«، »علی‌ سلیمانی‌«، »سیامك‌ انصاری‌«، »اتابك‌ نادری‌« و »مهران‌ غفوریان‌« كه‌ همگی‌ دانشجوی‌ هنر بودند در این‌ برنامه‌ بازی‌ می‌كردند كه‌ جمعه‌شب‌ها از شبكه‌ دو پخش‌ می‌شد. 39 هرچند كه‌ در جذب‌ مخاطب‌ عام‌ موفق‌ نشد و در نیمه‌ راه‌ تعطیل‌ گردید ولی‌ نوع‌ طنز آن‌ اندیشمندانه‌تر و تفكربرانگیزتر بود.بعدها »كاردان‌« به‌ شبكه‌ یك‌ رفت‌ و نوروز 75 و نوروز 76 را برای‌ این‌ شبكه‌ ساخت‌ تا خاطرات‌ نوروز 72 را زنده‌ كند اما این‌ چنین‌ نشد و او سال‌ به‌ سال‌ برنامه‌هایش‌ بی‌رمق‌تر شد و آوردن‌ تیپ‌ پرطرفدار رادیویی‌اش‌ كه‌ در برنامه‌ »عصرانه‌« اجرا می‌كرد (استاد خرناس‌) هم‌ كمكی‌ به‌ توفیق‌ برنامه‌ نكرد. تا اینكه‌ او امسال‌ با شبكه‌ 5\3 به‌ عرصه‌ تلویزیون‌ برگشت‌.
شبكه‌ 5\3 در حالی‌ بر روی‌ آنتن‌ رفت‌ كه‌ می‌خواست‌ ویژگی‌ بارز و نقطه‌ تمایزش‌ از سایر برنامه‌های‌ طنز شبانه‌، شوخی‌ با برنامه‌های‌ تلویزیونی‌ باشد. این‌ همان‌ نكته‌یی‌ بود كه‌ 12 سال‌ پیش‌ به‌ عنوان‌ اصلی‌ترین‌ پایه‌ »نوروز 72« انتخاب‌ شده‌ بود. در این‌ میان‌ این‌ سوال‌ مطرح‌ می‌شد كه‌ آیا سلیقه‌ تماشاگر در این‌ دوازده‌ سال‌ ثابت‌ مانده‌ است‌ یا برنامه‌ها آنچنان‌ تفاوتی‌ كرده‌اند كه‌ با شوخی‌های‌ بكر بتوان‌ آنها را به‌ خنده‌ واداشت‌. در این‌ سالها معمولا پای‌ ؤابت‌ برنامه‌های‌ طنز بیشتر برنامه‌هایی‌ كه‌ ردپای‌ كاردان‌ در آن‌ پیداست‌ شوخی‌ با اخبار و سریال‌های‌ تلویزیونی‌ است‌ كه‌ البته‌ برنامه‌ 90 و عادل‌ فردوسی‌پور هم‌ به‌ كرات‌ سوژه‌ این‌ شوخی‌ها قرار گرفته‌اند. اما نمی‌شود به‌ صرف‌ چند تا شوخی‌ متوسط‌ یك‌ برنامه‌ 90 شبی‌ را پیش‌ برد. جایی‌ كه‌ عمده‌ترین‌ دلیل‌ محبوبیت‌ این‌ برنامه‌ها وجود متن‌های‌ خوب‌ و خلق‌ تیپ‌های‌ دلپذیر است‌، این‌ برنامه‌ سعی‌ كرد كه‌ با اتكا به‌ نوشته‌های‌ كاردان‌ و بدون‌ تیپ‌سازی‌ مخاطب‌ را جذب‌ كند كه‌ بشدت‌ ناموفق‌ نشان‌ داد.اما مشكل‌ عمده‌ برنامه‌ آنجایی‌ خود را نشان‌ داد كه‌ بعد از چند ماه‌ تعطیلی‌ شبكه‌ 5\3 بازیگران‌ جدید روی‌ آنتن‌ رفت‌ و نشان‌ داد كه‌ داریوش‌ كاردان‌ در این‌ چند ماهه‌ فكر چندانی‌ برای‌ برنامه‌اش‌ نكرده‌ است‌ و آش‌ همان‌ آش‌ است‌ و كاسه‌ همان‌ كاسه‌.
این‌ یك‌ واقعیت‌ كتمان‌ناپذیر است‌ كه‌ تقریبا همه‌ بازیگران‌ موفق‌ طنز تلویزیون‌ كارشان‌ را با كاردان‌ شروع‌ كرده‌اند ولی‌ مشكل‌ اینجاست‌ كه‌ هیچكدام‌ از این‌ ستاره‌ها در برنامه‌های‌ كاردان‌ به‌ بالاترین‌ نقطه‌ بازیگری‌ و محبوبیت‌ دست‌ نیافته‌اند و این‌ مهران‌ مدیری‌ بوده‌ است‌ كه‌ آنها را به‌ اوج‌ رسانده‌ است‌.ملموس‌ترین‌ مثال‌ برای‌ اؤبات‌ این‌ ادعا همین‌ »نظام‌ دوبرره‌« است‌. هادی‌ كاظمی‌ كه‌ با ایفای‌ این‌ نقش‌ در شب‌های‌ برره‌ می‌درخشد چند ماه‌ قبل‌ و در سری‌ اول‌ شبكه‌ 5\3 ایفای‌ نقش‌ می‌كرد و تقریبا هیچ‌ كسی‌ آن‌ نقش‌ و آن‌ بازیگر را در خاطر ندارد.
داریوش‌ كاردان‌ سالهاست‌ كه‌ همان‌ آیتم‌ها را با خود حمل‌ می‌كند و »استاد خرناس‌« را كه‌ احتمالا زمانی‌ هم‌ جذاب‌ بوده‌ در برنامه‌های‌ مختلف‌ به‌ كار می‌گیرد.داریوش‌ كاردان‌ شعرهای‌ طنز خوبی‌ می‌سراید. یك‌ مجری‌ مسلط‌ و قابل‌ قبول‌ هم‌ هست‌. لهجه‌های‌ مختلف‌ را هم‌ بخوبی‌ تقلید می‌كند. اما همه‌ اینها باعث‌ نمی‌شود كه‌ او بتواند تنها یك‌ برنامه‌ را پیش‌ ببرد. موفقیت‌ مهران‌ مدیری‌ متوقف‌ نماندنش‌ در نوروز 72 بود كه‌ به‌ خلق‌ ساعت‌ خوش‌ و طنزهای‌ آیتمی‌ و سپس‌ خانوادگی‌ آپارتمانی‌ و حالا به‌ برره‌ منتهی‌ شده‌ است‌ و تا سال‌های‌ سال‌ بعد به‌ عنوان‌ نامی‌ ماندگار در عرصه‌ طنز تلویزیون‌ باقی‌ خواهد ماند.برنامه‌ شبكه‌ 5\3، نكته‌ مثبتی‌ در كارنامه‌ كاردان‌ محسوب‌ نمی‌شود كه‌ هیچ‌، حتی‌ خاطره‌ برنامه‌های‌ قبلی‌اش‌ را هم‌ در ذهن‌ بیننده‌ مخدوش‌ می‌كند. مجموعه‌یی‌ كه‌ از متن‌های‌ ضعیف‌، پیش‌ پا افتاده‌ و تاریخ‌ مصرف‌ گذشته‌، بازی‌های‌ نه‌ چندان‌ قوی‌ و مهمتر از آن‌ كارگردانی‌ ضعیف‌ فقط‌ قصد آنتن‌ پركنی‌ صرف‌ دارد.

-->پست قبلی هم ادامه پرونده مهر هست درباره شب های برره

اونجا کامنت بذارید.




نوشته شده توسط الهه در شنبه 24 دی 1384 و ساعت 05:01 ق.ظ