تبلیغات
|-| Mehran Modiri |-| - مطالب دی 1385

|-| Mehran Modiri |-|





باغ مظفر در نوروز + یک مطلب از فیلم
چهارشنبه 27 دی 1385

۳۰ دی-->بدون رضا شفیعی‌جم‌
<باغ مظفر> ایام نوروز روی آنتن می‌رود


مجموعه <باغ مظفر> ایام نوروز به طور ویژه روی آنتن می‌رود.
به گزارش <بانی‌فیلم> مجموعه باغ مظفر كه شب گذشته آخرین قسمتش روی آنتن رفت با توافق مدیران شبكه سوم سیما و تهیه‌كنندگان این مجموعه پانزده شب نوروز هم به طور ویژه پخش می‌شود.
گروه نویسندگان این مجموعه هم‌اكنون نگارش این 15 قسمت را آغاز كرده‌اند.
ظاهراً گروه تولید پروژه قرار است پس از ایام محرم ضبط قسمت‌های ویژه نوروز را آغاز كنند.
نكته جالب آن كه رضا شفیعی‌جم كمدینی كه در شب‌های پایانی پخش این مجموعه بین مخاطبان محبوب شده بود، به دلیل بازی در سریال نوروزی عطاران در این 15 قسمت حضور ندارد.
اما بقیه بازیگران ظاهراً همگی در قسمت‌های ویژه نوروز حضور خواهند داشت.
تهیه باغ مظفر را حمید و مجید آقاگلیان برای گروه فیلم و سریال شبكه سوم سیما بر عهده دارند.

------------------------------------------------------

از شماره‌ی 357 ماهنامه‌ی فیلم، بهمن‌ماه 1385
مهرزاد دانش: باغ مظفر پیش از هر چیز نشان‌دهنده‌ی هوشمندی كارگردانی است كه می‌داند چه‌گونه پس از یك سریال موفق به لحاظ استقبال عموم مخاطبان اما ناموفق به لحاظ ارزشمندی خود كار، به دنبال ایده‌های جدید برود و تسلیم ذائقه‌های سطحی نشود. شب‌های برره بیش‌تر گرته‌برداری از مجموعه‌ی پاورچین بود و در آن سعی شده بود با گسترش ایده‌های آن سریال، ابعاد موفقیتش تكرار شود، اما همین تكرار مكررات كار را به یك جور كم‌مایگی كشانده بود. اما در باغ مظفر با مجموعه‌ای از ایده‌های جدید روبه‌رو هستیم كه یكی بهتر از دیگری مخاطب را سر ذوق می‌آورد و بار دیگر نبوغ مهران مدیری را در عرصه‌ی طنزپردازی اثبات می‌كند. این بار مدیری و نویسندگان مجموعه، از فرهنگ روستایی به سوی فرهنگ شهری آمده‌اند و با پیش كشیدن مباحثی از قبیل اصالت، نسب و شرف، آداب سنتی و... مایه‌های اصلی طنز خود را فراهم آورده‌اند، منتها این روند...

--------------------------------------------

... بقیش به قول مظفر خان بعدا!!!

اینم بگم که من اینو خوندم یه کم ذوق زده شدم ممکنه بقیه نقد اینقدرها هم مثبت نباشه ها!

مطلب پست قبلی رو هم بخونید.




نوشته شده توسط الهه در چهارشنبه 27 دی 1385 و ساعت 09:01 ق.ظ

رویكرد جدید در تبلیغات تلویزیونی+ تمجید از مدیری در بانی فیلم
چهارشنبه 27 دی 1385

ایلنا- مجموعه طنز باغ مظفر با قالبی متفاوت از مجموعه‌‏های گذشته كه توسط"مهران مدیری" كارگردانی شده است بیش از یك ماه است كه از طریق گیرنده‌‏های شبكه سوم و شبكه جهانی جام جم لحاظ خوش و مفرحی را برای مردم داخل كشور و دیگر هم وطنانمان در اقصی نقاط جهان فراهم ساخته است.
این مجموعه به لحاظ جنس فاصله گذاری‌‏هایی كه از طریق راوی داستان یعنی مهران مدیری ایجاد شده و همچنین خط داستانی كه از آن برخوردار است طبق نظر سنجی های انجام گرفته بسیار موفق ظاهر شده است و موجبات انبساط خاطر بینندگان را فراهم ساخته است.
اما باغ مظفر نیز مانند دیگر آثار پر بیننده با حواشی‌‏ها و حرف و حدیث‌‏های بسیاری همراه بوده است كه برای آگاهی و اطلاع از چند و چون آنها یكی از تهیه كنندگان مجموعه گفتگویی را انجام داده‌‏ایم .
"حمید آقا گلیان" - یكی از تهیه كنندگان این مجموعه طنز در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر ایلنا، در رابطه با جنس متفاوت تبلیغات ارائه شده در مجموعه باغ مظفر مخاطب با این رویكرد تصریح كرد: تبلیغات صورت گرفته در مجموعه باغ مظفر روش متداولی بود كه براساس تبلیغات درون برنامه‌‏ای سازمان صدا و سیما اجرا شد ؛ این در حالی است كه تبلیغات مورد استفاده در این مجموعه تلویزیونی در جهت خط داستان و به صورت نامحسوس ارایه شد و به هیچ وجه بر مخاطب تحمیل نشد .
گلیان با بیان این كه در باغ مظفر با شما شوخی می‌‏شود اما فضای طنز داستان به هیچ وجه به سوی هجو پیش نمی‌‏رود ، گفت: علاوه برنظر سنجی های اعلام شده در خصوص میزان موفقیت این سریال طنز،‌‏دیدگاه صاحبان كالاهای كه محصولاتشان در باغ مظفر معرفی می‌‏شود نیز حتی پس از مطالب طنزی كه در رابطه با كالاهایشان مطرح می‌‏شود نظر مثبتی نسبت به آن داشتند.
وی با بیان این كه تا به امروز حتی یك دیدگاه منفی نیز در رابطه با این مجموعه به وجود نیامده است یاد آور شد: عوامل برنامه برای اولین بار به صورت كاملا درون برنامه‌‏ای حركت كردند و تماما در خدمت خط فكری داستان بودند.
آقاگلیان در رابطه با امكان تاثیر گذاری بیماری مهران مدیری به توقف تولید باغ مظفر به عنوان كارگردان مجموعه گفت: مدیری به علت عارضه‌‏ای كه از ناحیه كمر با آن روبروست امكان حضور در قسمت‌‏های باقی مانده را نداشت و به علت آن كه وی علاوه بر كارگردانی مجموعه نقش اول را نیز بازی می‌‏كند شاید تهیه و تولید مجموعه باغ مظفر متوقف می‌‏شد اما نهایتا با داستان‌‏های تیم نویسندگان مجموعه و همت مشخص مدیری می‌‏توانیم به سلامت به فعالیت خود ادامه دهیم .
وی خاطرنشان كرد: این مسئله را اطمینان می دهم كه در صورت ادامه بیماری " مدیری " تولید مجموعه باغ مظفر را با كارگردان دیگری دنبال نمی‌‏كردیم و به رسم چندین ساله خود با تولید مجموعه‌‏های طنز پاورچین، نقطه چین، جایزه بزرگ و شبهای برره با همراهی مدیری ادامه می‌‏دادیم و در صورت حاد شدن بیماری وی ، كار را متوقف كردیم .
تهیه كننده مجموعه باغ مظفر با عنوان این مطلب كه سرمایه گذاری بر روی این مجموعه به واسطه خط داستانی ‌‏آن بود افزود: سریال باغ مظفر در كنار كارگردانی موفق مدیری از بهترین گروه نویسندگان كشور در ژانر كمدی برخوردار است و به همین سبب از ابتدا تكلیف خود را در میزان استقبال افكار عمومی جامعه از ‌‏آن می‌‏دانست اما در هر صورت به جهت سریالی بودن داستان با برخی ابهامات مواجه بود .


وی یاد آور شد: در مجموعه‌‏های آیتمی گذشته در قسمت‌‏های اول به معرفی شخصیت‌‏های مجموعه می‌‏پرداختیم ، علاوه بر این به جهت مستقل بودن آیتم‌‏ها، در نگارش منتها از سرعت بیشتری برخوردار بودیم درصورتی كه در رابطه با مجموعه باغ مظفر ریسك بسیار زیادی به واسطه روتین بودن مجموعه وجود داشت كه خوشبختانه براساس آمار و ارقام منتشر شده بیندگان دیدگاه مثبتی سبت به این تغییرات داشتند.

--------------------------------------------

اینم نقد مثبت و تمجید از مدیری در بانی فیلم

ساعاتی خوش در شبهای تالادیگا
<باغ مظفر> و فرصتكی برای خندیدن‌
بهنام درزی‌بورخانی‌

 
پیش‌ترها خنداندن مخاطب در زمره مشاغل سخت رده‌بندی می‌شد اما گیشه داغ آثار كمیك یخی كمك كرد این فرضیه منطق‌تبار، تقریباً بی‌آبرو شود. می‌توان در یك ریشه‌یابی جامعه‌شناسانه ادعا كرد كه با توجه به تغییر ماهیت روابط انسان‌ها از عاطفی به اقتصادی، انسان‌ها در كمین فرصتكی هستند تا تلنبار احساسات را بروز دهند و ناگزیند برای خندیدن و گریستن، بزرگ‌منشی كرده و به سیاق سابق سختگیری نكنند. به همین دلیل است كه رفتارهای عاطفی مردم به اندازه گذشته، اصیل نیست و كم‌رمق شده است. این مقدمه را به این علت آورده‌ایم كه مقیاس محك كیفی مجموعه <باغ مظفر> را فركانس پرشدت قهقهه‌هایمان به حساب نیاوریم؛ هنوز یادمان هست خیلی‌ها هنگام پخش ملودرام هر شبی <نرگس> سخاوتمندانه اشك می‌ریختند.
مردی برای تمامی فصول نیامده!
مهران مدیری در جایگاه یك مجموعه‌ساز موفق و یك چهره تلویزیونی خلاق، پس از یك دهه حضور كامیابانه در تلویزیون، به امتیازاتی ممتاز نائل آمد. این امتیازات خاص كه برشمرده خواهد شد، هرچند راحت به دست نیامد اما به او كمك می‌كند راحت‌تر و موفق‌تر از دیگران به كار مجموعه‌سازی بپردازد:
1-استقبال همه‌جانبه از مجموعه‌های گذشته او مانند <پاورچین>، <نقطه‌چین> و به‌خصوص <شب‌های برره>، پسوند <موفق> را به نامش ضمیمه كرده است. یعنی به این شكل می‌توان گفت: قبل از شروع هر مجموعه جدید  فی‌المثل <باغ مظفر> - او در رقابت با سایرین، یك گل پیش است.
2-مهران مدیری ثابت كرده است توانایی عبور از دو دشمن همیشگی آثار طنز را دارد: الف- عنصر اصلی طنز، اغراق است، اما همین عنصر می‌تواند در صورت غفلت، اثری را غرق كند. مدیری در مجموعه‌هایش اغراق در اغراق نمی‌كند. ب- اصرار در تكرار یك مفهوم كمدی كسی را نمی‌خنداند. هرگاه او در مجموعه‌هایش به تكرار نزدیك می‌شود، سریعاً با تزریق نیروی انسانی جدید، زمزمه‌های اعتراض را به مرخصی می‌فرستد. پس صفر دو به نفع مدیری!
1-همكاران او از فكر تا فیلم، مجموعه به مجموعه حرفه‌ای‌تر شده‌اند. چه نویسندگان و چه عناصر فكری، چه عوامل فنی و بازیگری. ضمن این كه دامنه دانش عناصر نویسنده باغ مظفر برخلاف مجموعه‌هایی كه برای ندیدن و نخندیدن ساخته می‌شود آنقدر هست كه هر علمی را قلقلك دهد. پس صفر سه به نفع؟1
1-در بسیاری از بحث‌ها و نقدهای مثبتی كه پیرامون دلایل اقبال عامه به اثری شنیده و خوانده می‌شود چنین ساطع می‌شود: سازنده اثر با شناخت رگ خواب مردم و سلیقه‌های آنان به چنان توفیقی دست یافته است، اما درباره مهران مدیری باید نوعی دگر سخن راند و نظر پراند: مهران مدیری نشان داده است كه خود را در حصار سلایق عامه به بند نمی‌كشد بلكه با بهره‌جویی از خلاقیت تحسین‌برانگیزش،  سلایق جدیدی را در قالب مجموعه‌ای قابل و شیك خلق كرده و روانه جامعه می‌كند. او این بخت را یافته است كه فراگیرترین و مؤثرترین رسانه جمعی، آن هم شبانه‌شب، تریبون خطابه پرمخاطبش خطاب گیرد. به عاداتی كه مجموعه‌های پیشین او به جامعه تزریق كرده است بیاندیشید و دیالوگ‌های اپیدمیك آنان را به یاد بیاورید. (اصلاً به خوب یا بد بودن آن موارد كاری نیست چون سلیقه‌ها، لایه‌های رویی و بیرونی فرهنگ‌ها هستند و در برابر خطراتی چون زمان، نیمه‌عمر كوتاهی می‌یابند). كارگاه مدسازی رفتاری مدیری نشانگر مزیت او در قبال رقبایی است كه رگ خواب تلویزیونی جامعه را می‌دانند و می‌یابند؛ آنان جامعه همزمان خود را می‌شناند اما مدیری جامعه را با خود به روزهای پیش رو می‌برد. آنان مطابق با خواسته‌های مردم پیش می‌روند در حالی كه مردم مطابق با خواسته‌های مدیری می‌گویند و می‌خندند و ...
استعمار مؤلف: سندروم دو پادشاه در یك اقلیم‌
مجموعه <باغ مظفر> خیلی سریعتر از كارهای پیشین مدیری به یك نیاز بصری در مردم تبدیل شده است. پس می‌توان در یك پیشگویی دو دوتا چهارتای نوستر آداموسانه، مجموعه بعدی كاپرفیلد  ببخشید؛ مدیری  را پذیرفتنی‌تر و سرعت پذیرش آن را بیشتر دانست! مانند عموم مجموع‌های موسوم به نودشبی، لایه‌برداری فراگیری از اقشار جامعه در باغ مظفر انجام شده است و شخصیت‌های گوناگون در جهت باورپذیری منطقی‌تر، عمدتاً‌ خاكستری خلق شده‌اند. نقطه ثقل مجموعه، كاراكتری است با نام<مظفرخان> با بازی خود مهران مدیری یكی از شناسه‌های ثابت آثار مدیری، در مركزیت قرار داشتن نقش‌هایی است كه خود او به آنها جان می‌دهد. این مركزیت هم مركزیت توجه و علاقه مخاطبان را شامل می‌شود و هم مركزیت خواص نقش اعم از میزان تأثیرگذاری آن نقش، میزان زمانی اختصاص‌یافته برای آن نقش و حتی میزان <تو چقدر خوبی> آن نقش را دربر می‌گیرد. نكته‌ای كه دوست دارم حتماً بی‌سر و صدا و بدون جلب توجه مشترك مورد نظر، به آن نگرش كاراگاهی یا پارانوییدی داشته باشید مسئله <استعمار> در این مجموعه است. به این نوع استعمار پست‌مدرن، <استعمار مؤلف> می‌گویند؛ كارفرمایان خلاق، در نتیجه عادت به فوكوس شدن لنزهای توجه، در هنگام افزایش محبوبیت یكی از مخلوقات فكری، سریعاً واكنش نشان داده و زمان بیشتری را به آرایش و نمایش خود اختصاص می‌دهند و اما نمونه تاریخی آن؛ مهران مدیری در مجموعه‌های پیشین و در میانه راه تولیدشان به چنین استعماری دست زده بود؛ جواد رضویان در پاورچین، رضا شفیعی‌جم در نقطه‌چین و در نهایت سیامك انصاری در شبهای برره از قربانیان این استعمار بوده‌اند. هرگاه محبوبیت پرسوناژ‌هایی چون كیانوش استقرارزاده، بامشاد و ... از حد مجاز عبور می‌كرد در یك خودخواهی عاقلانه از سوی مهران مدیری، آنان چند روزی به شهر می‌رفتند یا در كارهای مقدم‌تر مثل نقطه‌چین، از شهر می‌رفتند. البته این كار هیچگاه به كاهش محبوبیت مجموعه نمی‌انجامید، یعنی مدیری آنقدر باهوش بوده است كه از ترس مرگ به خودكشی دست نزند. یكی از محاسن كمتر توجه شده این رویكرد (یعنی حذف موقت فرد مورد توجه در مجموعه بدون كاهش موقت توجه افراد به مجموعه) این است كه بعد از پایان آثار این فعل و انفعال، مخاطب به این نتیجه می‌رسید محبوبیت این آثار در گرو عنصر ثابت همه این مجموعه‌ها یعنی پدرخوانده دوست‌داشتنی مجموعه‌های طنز مهران مدیری است. چنین عملیات ظریف و در هر صورت ستودنی مطمئناً به تنهایی انجام نمی‌یافت، بلكه پیمان قاسم‌خانی، سرپرست نویسندگان مجموعه‌های یادشده كه به نوعی <عبید زاكانی> قرن چهاردهم هجری شمسی است در حكم دستیاری توانا عمل كرده است. می‌توان پیشاپیش چنین قلقلكی را برای پرسوناژ <بردبار> تصور كرد. قلقلكی مثل مسافرت او به بهرام‌آباد و ... كه مثل سابق او را نمی‌خنداند البته...
نادر سلیمانی كه بعد از روزهای خوش كاری‌اش در مجموعه <ساعت خوش> كمتر دیده شد، توانمند‌ی‌های بسیار بالایش را در ایفای یك تازه به دوران رسیده خوش‌خیال و خوشا براحوال، در مجموعه <باغ مظفر> به عرصه آورده است و به تماشایش نشسته‌ایم.
یكی از جمله عناصر ثابت مجموعه‌های مهران مدیری، وجود عنصر بادمجان دورقاب‌چین است. نصرا... رادش با گریمی متفاوت، رل حیف‌‌نان را آنقدر كمیك و توانمند اجرا كرده است كه بابت سالهای از دست رفته‌اش بتوان به افسوس نشست. میمیك پرتحركی كه رادش از خود بروز می‌دهد، بر سختی كارش و در نتیجه بر ایفای مطلوب‌تر نقشش به مثابه شمشیر دولبه‌ای افزوده و انجامیده است: این بادمجان دورقاب‌چین به میرزاقاسمی تبدیل شده است! در كنار افرادی كه نام برده شد، سه پرسوناژ دیگر در حلقه اصلی‌تر‌ها قرار می‌گیرند: منصورخان (هدایتی)، كامران (انصاری) و از حالا به بعد قل‌مراد (شفیعی‌‌جم).
محمدرضا هدایتی كه ثابت كرده است فعلاً تكنیكی‌ترین بازیگر ایران در بازی با زبان است، فیلم <شام عروسی> و زبان ابداعی او را كه می‌توان نام زبان <فارتالیایی> را درشكل تلفیقی فارسی و ایتالیایی بر آن نهاد را به خاطر بیاورید یا لهجه خاص و خزعبلات فولكوریكش را در <شبهای برره> به خاطر آورید.
در اینجا هم چنین توانایی بدیعی را در قالب زبان باستانی قلهك (حالا!)؟ نگفتنی‌های زابلی و فارسی به صورت سوسپانسیون افترا در قالب پسرعموی آلزایمری ارائه می‌دهد: از آن نوع آلزایمر انتخابی منفعت‌طلبانه كه گهگاهی گوشهایش هم مانند فیلتر نیمه‌تراوا، هرچه به كامش نباشد نه می‌شنود و نه به یاد می‌آورد. كامران‌خان با بازی سیامك انصاری هرچند مانند اكثر بازیگران مجموعه، بازی باكیفیتی را ارائه می‌دهد اما در قالب <شوهر بی‌جذبه> در حال كلیشه شدن است؛ بهتر است یكی این شوهر پاستوریزه را نجات دهد.
شفیعی‌جم از آن استعدادهای خوب دیده نشده مدیوم سینما و خوب دیده شده مدیوم تلویزیون است. اگر شناختی كه مدیری از كارآگاه درك مجموعه <ساعت خوش> و نقاط قدرتش دارد را كسی در سینما داشت یا حداقل خودش اندكی وسواس به خرج می‌داد تا اسیر وسوسه امثال <زن بدلی> نمی‌شد، راه پرزحمت پیشرفت اینقدر صعب‌العبور نمی‌گشت نقاط قوت مجموعه در بازیهای برتر نقش‌آفرینان خلاصه نمی‌شود. ایده بكر و نویسندگان خوشفكر و صحنه‌آرایی قابل ذكر. از عوامل امید پرامید مخاطب به روزهای همچنان خوش اكیپ باغ مظفر است و صدالبته نقاط ضعفی هم در هر كاری نفوذ می‌كند. بالاخص در مجموعه‌های هر شبی با التفات به سرعت بالای تولید و فاصله نزدیك زمان ساخت و پخش، این نقاط در حكم هكر عمل می‌كنند هرچند استفاده از راوی كاری امتحان پس‌داده شده در تلویزیون‌های قدرتمند و مجموعه‌هایشان است اما این فكر خوب می‌رود كه به علت استفاده مكرر به مجموعه ضربه وارد كند.
نوع دادن پیام‌های شیلاتی و توانیری به صورت مستقیم كاری بسیار ستودنی است و در واقع هجو نصیحت كردن است. كاری كه سازنده و بیننده كارهای دیگر تلویزیون از جمله من و شما و بوی خوش زندگی عاشق آنیم: عشق نصیحت‌های مستقیم، بی آن كه به تأثیر معكوس آن بیاندیشیم اما این هجو بجا كه دقیقاً مكانش در كارهای طنز است و نه مجموعه‌های جدی مثل آن مجموعه ناخوشایند مناسبتی (بوی خوش زندگی) اما زیاده‌روی در این كار یك نوع <لج در هجو> است و غیرضروری. شاید برای بستن قلمدان نقد بهتر است به وفور به كالاهای تبلیغاتی و تبلیغات كالاها اشاره كرد. اگر برای حل كردن این نوع درآمدزایی در بطن میزانسن فكری شود (این عناصر نان‌آور به خورد صحنه داده شود نه این كه صحنه را ببلعد). كسی مخالف این آب باریكه نیست.
مردی كه در قله لم داده است!
رسیدن به نقطه اوج، هنری است قابل تقدیر اما سال‌ها در اوج ماندن، مشخصه هنرمندانی است كه در كشاكش نسیان زمان، نه‌تنها فراموش نمی‌شوند بلكه در كنج دنج حافظه، خاطره می‌شوند.
مهران مدیری از آن خاطره‌سازانی ماندگار است كه می‌توان گفت: <خدایش بغل كرده است>.



نوشته شده توسط الهه در چهارشنبه 27 دی 1385 و ساعت 09:01 ق.ظ

سریال «باغ مظفر» از دیدگاه 15 منتقد و روزنامه‌نگار
چهارشنبه 27 دی 1385

از خبرگزاری ایسنا – اکثر منتقدان کار اخیر مدیری رو تحسین کردن.البته یه انتقادهایی هم بوده.

با رسیدن سریال «باغ مظفر» به روزهای پایانی پخش، فرصت مناسبی برای قضاوت درباره‌ی این مجموعه‌ی تلویزیونی از سوی اهالی رسانه و منتقدان فراهم شده است. مجموعه‌ای كه به اعتقاد اغلب آنان با هدف سرگرمی صرف ساخته شده و با لحاظ خلاقیت‌هایی جدید در این راه موفق بوده ‌است. در این میان برخی نیز «باغ مظفر» را تكرار كارهای قبلی مدیری دانسته و نسبت به نحوه‌ی تبلیغ كالاهای تجاری در آن انتقاد كرده‌اند.

خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در گفت‌وگو با 15 تن از دبیران سرویس‌های هنری روزنامه‌ها و منتقدان ، دیدگاه آنان را درباره‌ی «باغ مظفر» جویا شده است:

**شاپور عظیمی منتقد فیلم و برنامه‌های تلویزیون معتقد است: «باغ مظفر» نسبت به دیگر كارهای مدیری، پخته‌ترشده و پیشرفت كرده است. چرا كه روایت آن «جمع و جور» است.

وی می‌افزاید: همكاری نویسندگان و بازیگران «باغ مظفر» در چند سریال قبلی مدیری، موجب شده است كه آنان با یكدیگر به هماهنگی لازم برسند.

به اعتقاد عظیمی، مدیری در «باغ مظفر» نوع آوری‌هایی داشته است كه از آن جمله‌ی می‌توان به قسمتی كه به ناخودآگاه كامران (بابازی سیامك انصاری) می‌پرداخت، اشاره كرد.

وی در ادامه می‌گوید: در این مجموعه به خوبی از تبلیغات، استفاده طنزآمیز شده و نمایشی شده‌ است.

**حسین سینجلی - دبیر سرویس هنری روزنامه‌ی «ابتكار» - درباره‌ی این مجموعه اظهار می‌كند: یكی از حسن‌های مجموعه‌ی «باغ مظفر» این است كه قصد انتقال پیام‌های اخلاقی را ندارد و فقط برای خنداندن بیننده ساخته می‌شود.

وی با اشاره به بازیگران این مجموعه می‌گوید: ‌بازیگران «باغ مظفر» چون با بازی یكدیگر آشنایی كافی دارند، به خوبی ازعهده‌ی ایفای نقش خود برآمده‌اند و در این زمینه یك سیرتكاملی دركارهای مدیری دیده می‌شود. البته به علت شتاب در ساخت كار، نقص‌های تكنیكی نیز به چشم می‌خورد.

**رضا آشفته، مسوول صفحه‌ی تلویزیون روزنامه‌ی «اعتماد ملی»، درباره‌ی باغ مظفر می‌گوید: به دلیل خوش ساخت بودن این سریال، مخاطبان زیادی به آن جذب شده‌اند كه این ساخت خوب را در متن‌ها، بازی بازیگران و نحوه‌ی عملكرد عوامل حتی می‌توان دید.

وی در عین حال اظهار می‌كند: توجه اندك به محتوا و لایه‌های زیرین اثر، موجب می‌شود كه «باغ مظفر» فقط به سریالی سرگرم‌كننده تبدیل شود. البته سازندگان «باغ مظفر» به این هدف خود دست یافته‌اند.

مسوول صفحه‌ی تلویزیون روزنامه‌ی «اعتماد ملی» معتقد است: پرداختن به خان و خانزاده‌ها فكر بكری نیست چرا كه در سریالی چون «دایی جان ناپلئون» بسیار بهتر و محكم‌تر از «باغ مظفر» به فروریختن نظام فئودالی و ملوك الطوایفی پرداخته شده است كه الان باغ مظفر از این موفقیت به شكل شوخی استفاده می‌كند.

**رسول آبادیان - دبیر سرویس هنری روزنامه‌ی «آفتاب یزد»، سرگرم سازی‌ مخاطب را یكی از رسالت‌های رسانه‌ی ملی می‌داند و می‌افزاید: نباید با دیدی منفی به این مجموعه نگریست.

وی می‌افزاید: مهران مدیری فرد مستعدی است كه بر كار خود اشراف كامل دارد و نوعی از طنز را به وجود آورد كه به نام او ثبت شده است. این كارگردان و بازیگر در جذب مخاطب نیز موفق عمل كرده است.

** فریده ذاكری، دبیرسرویس هنری روزنامه‌ی «آفرینش» معتقد است: لودگی، حركات زشت و بدآموزی در «باغ مظفر» زیاد دیده می‌شود و قشر‌های خاص این برنامه را نمی‌پسندند.

به اعتقاد وی، مردم نیاز به سرگرمی دارند و مدیری نیز سرگرمی‌ساز خوبی است و همین مساله كار‌های او را قابل تحمل و تامل می‌كند.

**حسین باقریان‏، دبیر سرویس سینمایی روزنامه‌ی «ابرار» می‌گوید: «باغ مظفر» نسبت به كارهای قبلی مدیری‏ سوژه‌ی نویی دارد و از برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای ساخت برخوردار است.

وی می‌افزاید: این مجموعه توانسته است كه با آمدن رضا شفیعی‌جم (درنقش قل مراد) مخاطبان بیشترین را به خود جذب كند.

وی كه دبیر سرویس سینمایی سروش است اضافه می‌كند: باتوجه به كمتر بودن تعداد قسمت‌های «باغ مظفر»، نسبت به دیگر مجموعه‌های مدیری،متن‌های آن از كیفیت بهتری برخورداراست؛ البته نویسندگان «باغ مظفر» همانند همكاری‌های قبلی خود با مدیری، براساس استقبال مخاطب، تغییراتی در فیلمنامه‌های خود می‌دهند.

باقریان با اشاره به بازیگران «باغ مظفر» اظهار كرد: بازیگرانی برای این مجموعه انتخاب شده‌اند كه با توجه به سابقه‌ی همكاری خود با مدیری، با این كارگردان به درك مشتركی رسیده‌اند و توانسته‌اند به بهترین شكل خواسته‌ای او را به تصویر در آوردند.

**نورا حسینی، دبیر سرویس هنری روزنامه‌ی «اندیشه‌ی نو» معتقد است: «باغ مظفر» حال وهوای مشابهی با دیگر كارهای مدیری دارد. ولی طنز ظریف و به روزتری در آن دیده می‌شود. همانند شوخی كه در یكی از قسمتها با آثارعلی حاتمی شد.

وی می‌افزاید: درنقش آفرینی بازیگران این سریال مانند محمدرضا هدایتی و مهران مدیری خلاقیت‌هایی دیده می‌شود و بازی مدیری فاصله گذاری با كارهای سنتی دارد.

حسینی در پایان اظهار كرد: در این مجموعه به خوبی به تبلیغات كالاهای تجاری در فیلم‌ها وسریال‌ها پرداخته و این عمل سازندگان آثار هنری به تمسخر گرفته شده است.

**مجید شجاعی، دبیر سرویس هنری روزنامه‌ی «اسرار»، درباره‌ی آخرین ساخته‌ی مدیری به خبرنگار ایسنا می‌گوید: مخاطب همواره منتظر است كه اتفاقات تازه‌ای را در كارهای مدیری ببیند، چرا كه او اثری را نمی‌سازد مگر این كه امتیازاتی را از تلویزیون بگیرد.

وی می‌افزاید: شاید هیچ كارگردانی به اندازه‌ی مدیری دستش برای نقد بی پرده باز نباشد. اما علیرغم این اختیار، او در«باغ مظفر» نتوانسته است كه نظر مخاطبان را تامین كند.

دبیر سرویس هنری روزنامه‌ی «اسرار» اضافه می‌كند: سازندگان این مجموعه تنها سعی می‌كنند كه فضای مفرحی برای مخاطبان خود بیافرینند و در این جهت حتی واژه‌ها و اصطلاحات بسیار زشت در دهان شخصیت‌های مختلف می‌گذارند كه از جمله‌ی آن‌ها به برخی دیالوگهای خان مظفر (با بازی مهران مدیری ) و حیف نان( با نقش آفرینی نصرالله رادش) می‌توان اشاره كرد.

وی تاكید می‌كند: با توجه به این كه خوشبختانه مخاطبان مجموعه‌های مدیری را بچه‌ها تا بزرگسالان تشكیل می‌دهند، او باید در استفاده از واژه‌های مختلف دربرنامه‌های خود دقت بیشتری كند.

دبیر سرویس هنری روزنامه «اسرار» با اشاره به تبلیغ كالای تجاری در «باغ مظفر» اظهار كرد: انجام این كار در حال تبدیل شدن به ضد تبلیغ است، چرا كه به شكلی بسیار نخ نما صورت می‌گیرد و با توجه به آن كه مخاطب در تلویزیون مجبور به دیدن حجم زیادی از پیام‌های بازرگانی است،‌تبلیغات ارایه شده در « باغ مظفر» را نمی‌پذیرد.

شجاعی بازی در پایان نقش آفرینی رادش و مدیری را خوب توصیف می‌كند.

**كامل نوروزی، منتقد روزنامه‌ی «رسالت»، با بیان این كه كه «باغ مظفر» مفاهیم سطحی و پیش پا افتاده را مطرح می‌كند، به ایسنا می‌افزاید: متاسفانه پخش چنین آثاری از سیما، موجب تنزل سطح سلیقه‌ی مخاطبان می‌شود.

به اعتقاد وی، مفاهیم و مضامین «باغ مظفر» در حد بچه‌های دبستان و راهنمایی است و با بالاتر رفتن سن بییندگان مخاطبان این سریال كاهش می‌یابد.

نوروزی ادعا می‌كند: تلویزیون با ساخت چنین سریال‌هایی تلاش می‌كند، افكار مخاطبان، به ویژه جوانان كه آینده‌ساز كشورهستند را مسخ كند و درسطح پایین نگه دارد.

وی با اشاره به تبلیغات گنجانده شده در سریال «باغ مظفر» می‌گوید: دراین تبلیغات نكات ظریفی گنجانده شده است كه بخشی ازآن می‌تواند درافزایش مخاطب «باغ مظفر» موثر باشد.

نوروزی درادامه اظهارمی‌كند:این مجموعه نسبت به سریال‌های دیگر از رگه‌های طنزبهتری برخوردار است.

وی در پایان معتقد است كه بازی‌های نویی در باغ مظفر دیده نمی‌شود وخلاقیتی در آن به چشم نمی‌خورد.

**طاهره یوسفی - دبیر سرویس هنری «صدای عدالت» معتقد است: «باغ مظفر» سریال بدی نیست و لحظات مفرحی را برای بینندگان فراهم می‌كند.

وی در عین حال معتقد است: حضور مهران مدیری به عنوان راوی در لابه‌لای داستان «زیاد جالب نیست». از سوی دیگر تبلیغات كالاهای تجاری بسیار واضح انجام می‌شود. ضمن این كه بیان نكات آموزشی لابه‌لای سریال خوب نیست، چرا كه بیننده علاقه دارد داستان طنزی را دنبال كند.

این روزنامه‌نگار با انتقاد از نحوه‌ی پخش «باغ مظفر» می‌گوید: وقفه‌هایی در پخش قسمت‌های این مجموعه به وجود می‌آید كه به هیچ وجه خوب نیست. به عنوان نمونه درایام عید قربان این سریال دوشب روی آنتن نرفت.

**امیر حسین فردی - دبیر سرویس هنری روزنامه‌ی «كیهان» معتقد است كه «باغ مظفر» به قوت كارهای پیشین مدیری از جنبه‌هایی چون قصه نبوده و گیرایی لازم را نداشته است.

**محمدهاشم اكبریانی، دبیر سرویس ادب و هنر روزنامه‌ی «كارگزاران» - اعتقاد دارد كه نبوغ مدیری، تحسین‌برانگیز است. چون سریال‌هایی را می‌سازد كه اقشار مختلف را برابر تلویزیون می‌نشاند.

وی در ادامه به خبرگزاری دانشجویان ایران می‌گوید: مدیری حین پخش سریال‌های خود، شروع به اصلاح و ترمیم آن‌ها می‌كند كه این تصمیم با توجه به فشارهایی كه روی گروه سازنده وجود دارد، كار كمی نیست. اما با عملی شدن آن،‌ آثار مدیری در ادامه‌ی پخش اوج می‌گیرند.

این روزنامه‌نگار با بیان این كه مدیری و نویسندگان «باغ مظفر» از نگاه جامعه‌شناسانه و تاریخی برخوردار هستند، اظهارمی‌كند: این زاویه دید در ساخت چنین مجموعه‌هایی بسیار موثر است و در «باغ مظفر» نیز تفاوت دیدگاه سنتی و جدید به علاوه‌ی اشرافیت رو به زوال به خوبی به تصویر كشیده شده است.

وی با اشاره به نحوه بازی گرفتن از هنرپیشگان این مجموعه می‌گوید: مدیری به خوبی از بازیگران بازی می‌گیرد به طوری كه نقش‌آفرینی هنرپیشگانی كه قبلا نیز در سریال‌های او حضور داشته‌اند با كارهای قبلی آنان تفاوت دارد.

اكبریانی معتقد است: علی‌رغم محدودیت‌هایی كه در ساخت آثار طنز در ایران وجود دارد، مدیری و همكارانش با بهره‌گیری ازخلاقیت‌های خود توانسته‌اند سریال‌های خوبی را بسازند.

وی هم‌چنین اعتقاد دارد كه تبلیغ كالای تجاری از این مجموعه، كار خوبی نیست. ولی شاید انجام این كار به خاطر تنگناهای اقتصادی باشد.

اكبریانی در عین حال متذكر می‌شود:‌ «باغ مظفر» را نباید برای انجام تبلیغات تجاری در آن زیر سوال برد.

** زهرا فضلی - دبیر سرویس هنری روزنامه‌ی «فرهنگ آشتی» با بیان این كه «باغ مظفر» اثر طنز قوی محسوب می‌شود، اظهار می‌كند: كارگردانی، فیلمنامه، موسیقی، صحنه‌آرایی و دیگر عناصر سازنده‌ی این مجموعه دست به دست هم داده‌اند تا اثری قوی خلق شود و صحنه‌های دكوپاژ شده‌ی «باغ مظفر» در ذهن مدیری، وجه‌ی عینی یابد.

وی نزدیك شدن برخی صحنه‌های این مجموعه به گونه آثار ملودرام و فاصله گرفتن از طنز را از نقاط ضعف «باغ مظفر» بر می‌شمرد.

این روزنامه‌نگار با اشاره به موسیقی عنوان‌بندی «باغ مظفر» می‌گوید: درعنوان‌بندی ابتدایی مجموعه، مدیری ترانه‌ای را براساس یكی از آثار استاد شجریان به خوبی می‌خواند.

فضلی در پایان اظهار می‌كند: در تلویزیون سریال‌های طنز كمی با استقبال گسترده‌ی مخاطب مواجه می‌شوند اما مدیری مخاطب خود را دارد و نوع طنز او به دل مخاطبان می‌نشیند. بنابراین تلویزیون باید از این نوع طنزها حمایت كند.

**نفیسه تقویان - دبیر سرویس هنری روزنامه‌ی «زمان» نیز می‌گوید: «باغ مظفر» سریال عامیانه و لمپنی است.

**شاهین امین - سردبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری میراث فرهنگی - درباره‌ی «باغ مظفر» می‌گوید: قسمت‌های كمی از این مجموعه را دیده‌ام. با این حال به نظر می‌آید كه پیوستن پیمان قاسم‌خانی و فعالیت گروهی از نویسندگان زیر نظر او موجب متنوع‌ترشدن قصه‌ی مجموعه‌های مدیری شده است. البته مدیری در ساخت آثارخود ثابت كرده است كه به خوبی می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار كنند.

وی با اشاره به شخصیت‌های این مجموعه اظهار می‌كند: در بعضی آثار مدیری به نظر می‌رسد كه درباره‌ی شخصیت‌هایی كه وارد سریال می‌شوند، قبلا فكر نشده است.

این روزنامه نگار در پایان این گزارش ایسنا اضافه می‌كند: شیوه‌ی طنز مهران مدیری تكرار می‌شود و در آثار او اتفاق تازه‌ای نمی‌افتد. البته سریال‌های او هنوز برای مردم جذاب است.

 




نوشته شده توسط الهه در چهارشنبه 27 دی 1385 و ساعت 07:01 ق.ظ

دو مطلب از همشهری
سه شنبه 26 دی 1385

سرگرمی سالم، مثل خندیدن

گروه ادب و هنر:
«
باغ مظفر» مجموعه تازه مهران مدیری را می‌توان گامی رو به جلو در كارنامه این كارگردان ارزیابی كرد.

به نظر می‌رسد كه مدیری این بار با تأمل بیشتری ساخت یك مجموعه طنز را آغاز كرده است. او معمولاً قسمت‌های اول را به آزمون و خطا برگزار می‌كرد و با توجه به  بازخورد مخاطب، تغییراتی را در كار می‌داد.

«پاورچین» كه هنوز هم از آن به عنوان موفق‌ترین كار مدیری یاد می‌شود؛ نمونه بارز چنین رویكردی است. روالی كه در قسمت‌های اول مجموعه وجود داشت، به خاطر این كه مورد استقبال مخاطب قرار نگرفت، كلاً تغییر كرد و با ورود  جواد رضویان به مجموعه و حذف چند كاراكتر؛ «پاورچین» به توفیق جالب توجهی رسید. این اتفاق در «نقطه چین» و حتی به نوعی در «شب‌های برره» هم تكرار شد.

در واقع این روالی است كه از همان ابتدای شكل‌گیری طنزهای شبانه وجود داشته و با گل كردن یك كاراكتر و یا حتی یك تكیه كلام، به پررنگ شدن آن منجر می‌شد. در «باغ مظفر» اما چنین اتفاقی نیفتاد. شاید به این دلیل كه این مجموعه از همان قسمت‌های اول مورد استقبال قرار گرفت كه این هم یك اتفاق تازه در كارهای مدیری به شمار می‌آید.

انتقادی كه بیشتر به طنزهای شبانه تلویزیون وارد می‌شد، افتادن در دام سوژه‌های تكراری بود. «باغ مظفر» اما در چنین بن‌بستی گرفتار نشد. آوردن یك خانواده اصیل‌ تهرانی كه انگار در دوران قاجار متوقف شده‌اند، در جامعه معاصر و خلق كاراكترهایی كه به هر حال خالی از طراوت و تازگی نیستند، باعث تمایز «باغ مظفر» با دیگر مجموعه‌های طنز سیما شده است.

ضمن این كه مدیری از مؤلفه‌های آشنای خود نیز در «باغ مظفر» بهره گرفته است. مثلاً حضور راوی در كارهای قبل این كارگردان هم مسبوق به سابقه بود ولی شیوه‌ای كه او این بار به كار برده، متفاوت و جالب توجه است.

«باغ مظفر» مثل كارهای قبلی سازنده‌اش به نقد مناسبات غلط اجتماع می‌پردازد. نقدی كه چون با زبان طنز همراه است كمتر به جایی برمی‌خورد. ایرادهایی هم كه به «شب‌های برره» گرفته می‌شد، در « باغ مظفر» به خاطر ادبیات متفاوتی كه دارد، وارد نشده است.

به نظر می‌رسد كه مدیری، این بار قصد داشته مجموعه‌ای بدون چالش و جنجال را روی آنتن ببرد. جالب این كه با وجود این كه مجموعه تازه مدیری چالشی برنیانگیخته و از همان  قسمت‌های اول هم با توفیق مواجه شده، خیلی زودتر از كارهای قبلی مدیری به كار خود خاتمه می‌دهد.

در واقع نزدیكی به ماه مبارك محرم، چنین الزامی را ایجاد كرده است. با این همه «باغ مظفر» این قابلیت را دارد كه تولیدش ادامه یافته و مثلاً در ایام نوروز روی آنتن برود.
در «باغ مظفر» طبق روال معمول كارهای مدیری، شاهد ورود كاراكترهای تازه‌ای هم بوده‌ایم. كاراكترهایی كه به قصد جذابیت و رونق بیشتر به كار اضافه می‌شوند.

این بار با كاراكتر قل‌مراد با بازی رضا شفیعی جم، چنین اتفاقی رخ داده است؛ كاراكتری كه ورودش به «باغ مظفر» مایه طنز حاكم به مجموعه را هم افزایش داده است.

«باغ مظفر» گویا بخشی از هزینه‌های تولیدش را با استفاده از اسپانسرهای تجاری تامین كرده است. در شیوه استفاده از این اسپانسرها هم البته كوشیده شده تا با نوعی منطق داستانی همراه باشد؛ كاری كه به ظرافت انجام شده و شاید بتوان آن را مهم‌ترین دستاورد این مجموعه دانست.

این برنامه طنز به عنوان یكی از پربیننده‌ترین مجموعه‌های روی آنتن سیما، طیف‌های مختلف مخاطبان را اقناع می‌كند. كافی است كار مدیری را با برخی همتایانش مقایسه كنیم كه آن قدر به كلیشه‌ها دامن زدند كه مقوله طنز شبانه را به كوچه بن‌بست بردند.

«باغ مظفر» اما حاصل پختگی و بلوغ حرفه‌ای یك گروه سرگرمی‌ساز است كه می‌دانند چگونه بدون این كه در دام ابتذال گرفتار شوند، با انبوه مخاطبان ارتباط برقرار كنند.

نوسانی هم كه در قسمت‌های مختلف «باغ مظفر» مشاهده می‌شود، به افت و خیزهای متن‌ها باز‌می‌گردد. تا این جای كار، قسمت‌هایی كه توسط خود پیمان قاسم خانی یا امیر مهدی ژوله نوشته شده‌اند، یك سر و گردن از متن‌های نویسندگان دیگر مجموعه، بالاتر بوده است.

تكراری بودن برخی سوژه‌ها را هم البته می‌شود به انبوه شوخی‌های بامزه مجموعه بخشید.
«
باغ مظفر» نشان می‌دهد كه هنوز هم می‌شود در حیطه طنزهای تلویزیونی كار متفاوت و البته مخاطب پسند ارائه كرد.

سایه روشن:

پیمان قاسم‌خانی

انتقادی كه در یكی دو سال اخیر به قاسم‌خانی وارد می‌شد، تكراری بودن كاراكترها و سوژه‌ها بود. در مورد قاسم‌خانی می‌گفتند كه همه برگ‌های برنده‌اش را در «پاورچین» رو كرده و بعد از آن به مرحله تكرار افتاده است.

با این همه قاسم‌خانی در چندین همكاری‌اش با مدیری به عنوان سرپرست نویسندگان هم فضای كار را عوض كرد و هم این كه این بار بر خلاف «شب‌های برره» در پردازش آدم‌ها هم كوشیده تا گامی متفاوت را بردارد.

تمام كاراكترهایی هم كه به نوعی یادآور تیپ‌ آشنایی هستند، به واسطه جذابیت‌هایشان به مجموعه راه یافته‌اند. كار او در پردازش یك خانواده اصیل تهرانی، نشان می‌دهد كه هنوز هم بهترین نویسنده طنز در سیماست.

رضا شفیعی جم

در حالی كه قرار بود جواد رضویان در «باغ مظفر» حضور یابد، در نهایت رضا شفیعی جم جایگزین او شد؛ بازیگری كه انعطاف زیادی در ایفای نقش‌های متفاوت طنز دارد. این روزها كاراكتر قل‌مراد با بازی شفیعی جم بیشتر از دیگر كاراكترهای «باغ مظفر» گل كرده است.

درباره شفیعی جم می‌گویند كه تماشاگر با صرف دیدن او هم می‌خندد ولی اگر نقش او را در «باغ مظفر» با آنچه در یك سال اخیر از این بازیگر در فیلم‌های سینمایی مشاهده شده، مقایسه كنید متوجه خیلی چیزها می‌شوید. در «باغ مظفر» از استعداد شفیعی جم به بهترین شكل استفاده شده است.

نادر سلیمانی

سال‌ها پیش از محبوب‌ترین بازیگران طنز سیما بود. نادر سلیمانی بعد از مجموعه موفق «ساعت خوش»، به سرنوشت اغلب بازیگران آن كار دچار و به فراموشی سپرده شد. حالا او پس از سال‌ها، دوباره در كاری از مهران مدیری حضور یافته است؛ در نقشی كه یكی از بامزه‌ترین كاراكترهای «باغ مظفر» است.

در مورد لهجه او هم كه ابتدا كمی شبهه برانگیز شده بود، باید گفت كه این لحن نه از گویش یك قومیت خاص كه حاصل برداشت از یك شوخی اس‌ام‌اسی است.

-----------------------------------------------

تداوم حرفه‌ای؛ درباره مهران مدیری

محدثه واعظی‌پور:
مهران مدیری بدون شك محبوب‌ترین چهره طنز تلویزیون است.

بازیگر و كارگردانی كه در طول سال‌ها توانسته با وجود افت و خیزهایی كه در كارنامه‌اش داشته موقعیت حرفه‌ای‌اش را حفظ كند.

مدیری، در مقاطع مختلف رقیبان سرسختی داشته كه به نظر می‌رسید می‌توانسته‌اند جایگاه ویژه و غیرقابل انكار او را خدشه‌دار كنند، اما تفاوت مدیری با رقیبانش در تداوم حرفه‌ای او است.

مدیری بیش از یك دهه در تلویزیون دوام آورده و توانسته با ساخت مجموعه‌های پربیننده محبوبیت خود را تثبیت كند. یك ویژگی اساسی كه در مدیری هست و در كارگردان‌ها و بازیگرهای دیگر طنز نیست، كاریزمایی است كه او مقابل دوربین دارد. مدیری برگ برنده مجموعه‌هایش است.

عنصر جذابی كه تهیه‌كننده‌ها یا كارگردان‌های طنز تلویزیون از آن بی‌بهره هستند.مدیری، در این سال‌ها فرصت همكاری با عوامل حرفه‌ای را به دست آورده. تیم نویسندگان خوبی داشته و بهترین بازیگران طنز مقابل دوربین او قرار گرفته‌اند.

اما با وجود این امتیازها، اگر او را از مجموعه‌هایش حذف كنیم، به آنها لطمه می‌خورد.مدیری و سبك بازی و اجرایش، معمولاً به نقاط قوت كارهایش تبدیل می‌شوند.

در «باغ مظفر» مدیری پس از مدت‌ها به عنوان راوی، مقابل دوربین می‌رود. او مثل همیشه، فاصله‌اش را با مخاطب می‌شكند. از تپق زدن نمی‌ترسد و راحت و صمیمی با بیننده ارتباط برقرار می‌كند.

او  در قالب خان مظفر هم حضوری پذیرفتنی دارد. چهره سرد و بازی كنترل شده مدیری در نقش خان، از این شخصیت یك كاراكتر جذاب ساخته است. مدیری با زیركی، معمولاً  نقش‌هایی را برای خود انتخاب می‌كند كه در عین جذابیت برای مخاطب، با جنس بازی مدیری و پرسونای او همخوان هستند.

مهران مدیری به عنوان مطرح‌ترین چهره سرگرمی‌ساز تلویزیون در سال‌های اخیر، موفق شده كه با سلایق مختلف و متفاوت ارتباط برقرار كند.

این اتفاق در حالی می‌افتد كه مثلاً در  همین «باغ مظفر» خیلی‌ از شوخی‌ها با باورها و خرده فرهنگ‌های تهرانی‌ها صورت گرفته ولی به شهادت آمار، این مجموعه مدیری هم در سراسر كشور با استقبال مواجه شده است.

نكته مهم درباره مدیری چنانچه گفته شد همین تداوم موفقیت است. در یك دهه اخیر آدم‌های زیادی در همین عرصه طنز شبانه، به شهرت و محبوبیت رسیدند اما نتوانستند، جایگاه خود را حفظ كنند. مدیری حتی در ضعیف‌ترین مجموعه‌هایش، شكستی از جنس آنچه رقبایش خوردند را تجربه نكرد.




نوشته شده توسط الهه در سه شنبه 26 دی 1385 و ساعت 08:01 ق.ظ


«مهران مدیری» در جشنواره فیلم پلیس
سه شنبه 19 دی 1385

خبرگزاری فارس:«مهران مدیری» با انیمیشن «فكر كرده زرنگه» در جشنواره فیلم پلیس حضور دارد.

به گزارش خبرنگار فارس،«مهران مدیری» كه سریال «باغ مظفر» را در حال پخش دارد به عنوان صداپیشه،مدیر دوبلاژ و طراح تیتراژ فیلم انیمیشن «فكر كرده زرنگه» به كارگردانی «روانبخش صادقی» در بخش فیلم‌های 110 ثانیه‌ای دومین جشنواره فیلم پلیس حضور خواهدداشت.

«حسن امجدی مقدم» مدیر بخش فیلم‌های صد و ده ثانیه‌ای دومین جشنواره فیلم پلیس با اعلام این خبر به خبرنگار فارس افزود: علاوه بر مدیری و روانبخش صادقی دیگر عوامل این فیلم از هنرمندان نام آشنای سینما و تلویزیون كشور هستند و هنرمندانی چون پیمان قاسم خانی به عنوان نویسنده فیلمنامه، فردین خلعتبری به عنوان آهنگساز ،مجید صالحی و فلامك جنیدی به عنوان صداپیشه دراین فیلم نقش آفرینی كرده‌اند.

مسابقه فیلم‌های 110ثانیه‌ای با موضوع حقوق شهروندی همزمان با دومین جشنواره فیلم پلیس از 18 تا 21 دیماه برگزار می شود.




نوشته شده توسط الهه در سه شنبه 19 دی 1385 و ساعت 07:01 ق.ظ

"باغ مظفر" رکورددار بینندگان آذرماه شد
چهارشنبه 13 دی 1385

مجموعه طنز "باغ مظفر" با داشتن 8/82 درصد بیننده به عنوان پربیننده‌ترین مجموعه هفته آخر آذرماه معرفی شد

به گزارش خبرنگار مهر، بر مبنای آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما از مردم تهران درباره فیلم های سینمایی و سریال های پخش شده از تلویزیون در هفته آخر آذر 85 مجموعه تلویزیونی "باغ مظفر" در بین تمامی سریال های روزانه و هفتگی شبکه های سیما با 8/82 درصد بیننده و 2/93 درصد میزان رضایتمندی، رتبه اول را کسب کرده است.

----------------------------------------------

دیگه اینکه بابک برزویه تو سایتش نوشته قراره غیر از شفیعی جم بازیگران دیگه ای هم  به باغ مظفر اضافه شن.




نوشته شده توسط الهه در چهارشنبه 13 دی 1385 و ساعت 07:01 ق.ظ


امشب برنامه داریم...شفیعی جم به باغ مظفر پیوست
دوشنبه 11 دی 1385

مدیری حالش خوبه....امشب برنامه داریم

-----------------------

تازه وارد در مجموعه مهران مدیری

شفیعی جم به باغ مظفر پیوست

شفیعی جم شنبه گذشته برای بازی در باغ مظفر قرارداد امضا کرد.

به گزارش بانی فیلم رضا شفیعی جم بازیگر جدیدی است که اخیرا به مجموعه مهران مدیری پیوسته و دیروز تست گریم این بازیگر انجام شد.

نقشی که شفیعی جم در این سریال ایفا خواهد کرد هنوز اعلام نشده،اما قرار است او به زودی جلو دوربین برود.نخستین قسمتی که او در آن حضور خواهد داشت تا پایان هفته جاری از تلویزیون پخش خواهد شد.

به نظر می رسد تصمیم مدیری در دعوت از یکی از بهترین چهره های سال های اخیر طنز به دنبال منتفی شدن بازی جواد رضویان در مجموعه باغ مظفر صورت گرفته است.

شفیعی جم در مجموعه اخیر نقطه چین و شب های برره نیز با مدیری همکاری داشت.ضمن اینکه خبرهایی درباره بازی او در مجموعه ویژه نوروز جواد رضویان(قرارگاه مسکونی)نیز شنیده می شود که البته هنوز از سوی دفتر تولید  آن تایید نشده است.

-----------------------

مهران مدیری در گفت وگو با فارس:
ترانه‌های «باغ مظفر»را بر اساس علاقه به «شجریان»خوانده‌ام
خبرگزاری فارس: مهران مدیری گفت: ترانه‌هایی را كه در مجموعه «باغ مظفر» خوانده‌ام بر اساس علایق شخصی خود به ویژه علاقه به استاد شجریان خوانده‌ام.

مهران مدیری در گفت وگو با خبرنگار فارس گفت: تصنیف «زمن نگارم ... » یك تصنیف قدیمی است. تصنیفی قدیمی كه آهنگساز آن غلامحسین درویش است و شعر آن را ملك الشعرای بهار،سراینده ترانه معروف مرغ سحر سروده است.
وی در ادامه گفت:یكی از بازخوانی‌های موفق این تصنیف توسط استاد محمدرضا شجریان، در آلبوم «آهنگ وفا» خوانده شده است و من با تكرار آن پایم را در كفش بزرگان كرده‌ام و این جسارت فقط به علاقه شخصی من به استاد شجریان بر می‌گردد و هیچ علت دیگری ندارد و در برخی از سكانس‌ها هم آهنگ‌هایی از همایون شجریان پخش شد كه آن هم دوباره به علاقه شخصی من به این هنرمندان بود.
مهران مدیری در ادامه گفت: قصد ندارم آهنگ‌هایی را كه در مجموعه «باغ مظفر» خوانده‌ام را در آلبومی مجزا روانه بازاركنم.




نوشته شده توسط الهه در دوشنبه 11 دی 1385 و ساعت 08:01 ق.ظ

نقدهای مثبت و ...ما همچنان نگرانیم
پنجشنبه 7 دی 1385

همچنان نگرانیم....مهران مدیری  در دو قسمت اخیر سرحال نبود،بشاش نبود،لبخند نمی زد.

حالش مساعد نیست.

کاش چند روز ضبط رو تعطیل می کردن تا مدیری با خیال راحت استراحت کنه.

اصلا در این وضعیت باغ مظفر نمی خوایم.اول سلامتی مدیری!

----------

---------

----------------------------------------------------------------

منوچهر اكبرلو منتقد سینمایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره مجموعه باغ مظفر می‌گوید: مهران مدیری بر روحیات طبقه متوسط جامعه ایرانی اشراف دارد. این شناخت به او كمك می كند تا بتواند تشخیص بدهد كه ضعف های آداب اجتماعی این طبقه اجتماعی كجاست تا بتواند با استفاده از هجو یك اثر كمیك خلق كند. او برخلاف طنزكاران دیگر تلویزیون كه چند دهه از جامعه امروزی عقب هستند یا كسانی كه می كوشند طنزهایی از جنس آثار روشنفكرانه ارائه دهند یا فقط از آثار غیرایرانی تقلید كنند، نشان دادن ضعفها را بر اساس ویژگی های طبقه متوسط جامعه كنونی ارائه می دهد.

وی در ادامه افزود: این كارباعث می شود مخاطب تصویر هجوآمیزی از رفتار و ضعفها و آداب ناهنجار خود را در آیینه كارهای مدیری ببیند و طبیعی است كه به آن خواهد خندید و به قبح آن كار پی خواهد برد. 

این منتقد سینما درباره استفاده مدیری از زمان در ثبات شخصیت های مجموعه اش اعتقاد دارد: استقبال از آثار مهران مدیری معمولا پس از گذشت چند هفته آغاز می شود كه مخاطب تیپها و نوع عكس‌العمل های قابل پیش بینی هركدام را شناخته است و از شنیدن و دیدن و تكرار آنها می خندد.مدیری از یك تكنیك معمولا موفق در كارهای كمدی استفاده می كند و در طول زمان مخاطب را به سمتی سوق می دهد كه در مجموعه تیپ هایی را ببیند كه عادتها، عكس العملها و تكیه كلام های ثابتی را در موقعیت های مشابه از خود بروز می دهند. این روش بسیار جواب داده است و مدیری در تمام كارهای موفق خود از این تكنیك بهره می برد.

وی ادامه داد: مهران مدیری دركارهایش مضمون را با تكنیك تركیب می كند این دو با یكدیگر همجوش شده و در نهایت جواب می دهند و طولانی بودن زمان پخش آثار این كارگردان مخاطب را به مرور به تماشای برنامه های خود عادت می دهد و در نهایت در نقطه اوج برنامه اش را قطع می كند. این اقدام اثر را در ذهن مخاطب ماندگار می كند و مانند تشنه ای دوباره منتظر دیدن برنامه این كارگردان می ماند.

اكبرلو درباره تأثیر ساعت پخش باغ مظفر و ارتباط با آن با جذب مخاطب گفت: سریال باغ مظفر درهر ساعت پخش شود به خاطر جذابیتی كه دارد مخاطبان خودرا از دست نمی دهد و زمان پخش به هیچ وجه بر موفقیت اثر تأثیر نمی گذارد.

وی درباره متن مجموعه باغ مظفر گفت: مهران مدیری كارگردانی است كه دیر تصمیم می گیرد تا آن چیزی را كه می خواهد انجام بدهد و تیم كاری اش برنامه ریزی مشخصی ندارند. مخصوصا نویسندگان متن های او به خاطر فرصت كمی كه در ساخت دارند فرصت بازپروری ذهنی خود را از دست می دهند و نمی توانند ذهن خود را بارور كرده و سوژه های جدید خلق كنند كه این اشكال به خاطر گروهی بودن كار است.

به اعتقاد این منتقد این گوناگونی نویسنده، شخصیتها را در برخی جاها به اختلاط می كشاند مثلا شخصیت اصلی داستان در یك قسمت فردی جسور و بی باك است و در قسمتی دیگر كه نویسنده دیگری داشته همان شخصیت به فردی ترسو و بزدل بدل می شود.این عدم انسجام در گروه نویسندگان بزرگترین ضعف مجموعه های مهران مدیری به شمار می آید.

 

-----------------------------------------------------------------------------

لك پوریان: ساعت نامناسب پخش مخاطبان را كم كرده است

علی لك پوریان دستیار كارگردان و برنامه ریز مجموعه طنز باغ مظفر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: شاید مهران مدیری گردش شخصیت را در مجموعه های قبلی خود داشته است اما در باغ مظفر این اتفاقات كمتر و به شكل نامحسوس تری افتاده است و مخاطب خیلی این تغییرات را احساس نمی كند و این به خاطر توجهی است كه مهران مدیری در مراحل پیش تولید نسبت به این اثر داشته و سعی كرده است باغ مظفر مجموعه ای باشد كه مخاطب هر شب به دیدن آن راغب باشد و طوری نباشد كه یك قسمت از این مجموعه را ببیند و یك شب را نبیند.

وی در ادامه گفت: در مجموعه های قبلی مهران مدیری داستانها اپیزودی بود ولی در باغ مظفر سریال با یك داستان واحد دنبال می شود كه در حواشی اتفاقات دیگری هم می افتد. این نكته كار نویسندگان را سخت كرده چرا كه ملزم هستند داستانها را با رعایت خط مشی واحد پیگیری كنند.

 لك پوریان در ادامه گفت: در باغ مظفر تمام سعی ما در این بود كه داستان خوبی داشته باشیم كه یك هدف خاص را دنبال می كند و در كنار این مقولات لطمه ای به هیچ یك از ابعاد طنز وارد نشود. وی افزود: برخی، از اصطلاح آب بستن برای چسباندن انگ كم كاری به یك مجموعه استفاده می كنند در صورتی كه ما از همان قسمت اول سعی كردیم شگفت زدگی و علاقه به ادامه دیدن را در مخاطب ایجاد كنیم و كل 45 قسمت نیز با همین روال پیش خواهند رفت.

وی در ادامه درباره حضور راوی در مجموعه باغ مظفر و اهمیت حضور این شخصیت با توجه به نقدهایی كه بر آن است گفت: راوی كمكی بزرگ برای مجموعه است كه از دید من كاملا به جا در باغ مظفر حضور دارد و گره های كور را باز می كند و به بیننده كمك می كند تا اگر نتوانسته است قسمت های قبلی را ببیند با كدهایی كه راوی می دهد بداند اتفاق امشب سریال برپایه كدام داستان پیش آمده است.

 وی در پایان درباره ساعت پخش مجموعه و تأثیر آن بر تعداد مخاطبان گفت: باغ مظفر در حال حاضر تنها مجموعه طنزی است كه در تلویزیون پخش می شود و اكنون به خاطر ساعت پخش نامناسبی كه دارد بسیاری از مخاطبان خود را از دست داده است. این مقوله ای است كه باتوجه به تأكید بسیار مخاطبان از دست ما خارج است و مدیران شبكه برای ساعت پخش آن تصمیم می گیرند.

-----------------------------------------------------------------------------

تخشید: ساعت پخش تاثیری در بینندگان باغ مظفر نداشته است

محمود رضا تخشید، مدیرگروه فیلم و سریال شبكه سوم سیما نیز درباره ساعت پخش سریال طنز باغ مظفر به خبرنگار فارس گفت: قطعا اگر هر ساعت دیگری برای پخش این مجموعه انتخاب می شد ما باز هم با مخالفت هایی رو به رو بودیم. ما برای پخش این مجموعه دو گزینه داشتیم یكی ساعت 19:45و دیگری ساعت 22:45 كه گزینه دوم خیلی دیر بود برای اینكه بسیاری از مخاطبان این مجموعه دانش آموزان و دانشجویان هستند كه تا ساعت 23:30 نمی توانند پای این سریال بنشیند و در این صورت اعتراضات به ما چندین برابر حال بود.

 وی در ادامه درباره سایر گزینه های پخش گفت: ما پخش این مجموعه را در روز اول ساعت 21 شروع كردیم كه به خاطر هم زمان شدن با سریال های سایر شبكه ها به ساعت فعلی تغییر كرد و ساعت 22:20 نیز گزینه دیگر ما بود كه همزمان با پخش سریال شبكه اول سیما بود و در نهایت ساعت پخش فعلی برای این مجموعه انتخاب شد.

وی در پایان گفت: در حال حاضرآمار نشان می دهد كه رقم تعداد بینندگان این مجموعه با توجه به ساعت پخش آن لطمه نخورده است و سریال مهران مدیری همچون گذشته مخاطبان خود را دارد.

------------------------------------------

روزنامه اعتماد - پنج شنبه، 7 دی 1385

درباره سریال «باغ مظفر» و خوبی هایش

خدایا مدیری و دوستانش را از ما نگیر

مجتبی پورمحسن

مهران مدیری و دار و دسته اش بار دیگر به تلویزیون برگشته اند تا شب های زمستانی مردم ایران را پر کنند. احتمالاً شب یلدای امسال در کنار آجیل و میوه و فال حافظ، «باغ مظفر» مهمان مشترک همه خانه های ایرانی بود. بیش از یک دهه است که مدیری سردمدار برنامه های طنز تلویزیونی است و در این سال ها فراز و نشیب بسیار داشته است اما در حالی که گروه های طنز بسیاری به تلویزیون آمده اند و کارشان گرفته نگرفته نتوانستند همگام با سلیقه مخاطب پیش بیایند مهران مدیری همیشه توانسته رگ خواب مخاطبش را به دست داشته باشد. او اگرچه چندبار به خاطر ساخت برنامه های ضعیف از خودش فاصله گرفت اما غالباً خیلی زود متوجه نقص کار خود شده و با مجموعه یی قوی خاطره کار ضعیفش را از ذهن تماشاگر پاک کرده است. باغ مظفر را اما می توان یکی از بهترین آثار مهران مدیری دانست. این کارگردان باتجربه در مجموعه هر شبه اخیرش یک سروگردن بهتر از کارهای قبلی اش نشان داده است. به دلایل متعدد «باغ مظفر» بهترین تجربه مدیری و دار و دسته اش است. در زیر به صورت اجمالی به این دلایل می پردازیم.


نوآوری در قصه

پس از تجربه موفق «پاورچین» و سریال نسبتاً ناموفق «نقطه چین»، «شب های برره» این گمان را تقویت کرد که شاید گروه نویسندگی مدیری به سرپرستی پیمان قاسم خانی به تکرار رسیده اند و توان خلق قصه جدیدی را ندارند. فاصله کوتاهی که از نظر زمان پخش بین سریال های این گروه وجود داشت سبب می شد امکان بازیابی ذهنی و بروز خلاقیت به حداقل برسد. اما در مجموعه «باغ مظفر» گروه نویسندگی سوژه بکری را انتخاب کردند. آنها بالاخره «برره» را کنار گذاشتند و این بار دوره زمانی رئالیستی تری را انتخاب کردند. اگرچه «باغ مظفر» سرشار از تناقضات زمانی است (که به آن خواهیم پرداخت) انتخاب دوره قاجار وجه فرهنگی کار را بیشتر کرده است. دوره قاجار از یکسو دست نویسندگان را برای انتقاد باز گذاشته و از سوی دیگر خصوصیات اخلاقی شاهان و خان ها در دوره قاجار چنان بوده که قابلیت به طنز کشیدن دارند. از نظر ساختاری نیز قصه «باغ مظفر» با کارهای قبلی متفاوت است. معمولاً در کارهای مدیری در چند قسمت اول شخصیت ها معرفی می شدند و بعد در هر قسمت برای آنها اتفاقاتی می افتد که قصه مخصوص به همان قسمت را خلق می کند. اما در «باغ مظفر» قصه به صورت سریالی و نه مجموعه یی دنبال می شود. یعنی سرنوشت «مظفرخان»، خان قلهک و پسرعمویش «منصور» و باغی که آنها دارند در تمام قسمت ها سوژه اصلی سریال است. نکته دیگر فاصله گرفتن از تکیه کلام های مرسوم برنامه های طنز است. با توجه به اینکه قصه در دوره قاجار می گذرد سعی شده که فاصله گذاری بین دوره قاجار و فضای امروزی ایجاد طنز کند. تماشای چهره مهران مدیری در نقش «مظفرخان» که همچون شاهان قاجار تمام حرف هایش را در صیغه جمع بیان می کند به اندازه کافی خنده آور است. در سریال «باغ مظفر» شخصیت ها دارای بار تاریخی هر چند طنزآمیز هستند. قراردادن باغی متعلق به دوره قاجار در تهران امروزی پارادوکسی است که توانسته پتانسیل مناسبی برای شکل گیری قصه یی طنز باشد. اما این تناقض سبب نشده به جایگاه تاریخی تیپ های مورد استفاده شده خدشه یی وارد شود. «حیف نان» و «پسته» نمونه بسیار خوبی از تیپ نوکران دوره قاجار هستند. تماشای موقعیت کمیک «حیف نان» کمک زیادی به درک شرایط تاریخی دوره قاجار توسط تماشاگر می کند. هر چه از قسمت های ابتدایی سریال می گذریم روابطی که در زمان اکنون معنا می یابند بر روابط دوران تجربی می چربند و این شاید نیازی باشد که مخاطب بر گروه سازنده تحمیل کرده باشد. فقط امیدوارم کار به جایی نرسد که از دوران قاجار فقط لباسی در تن «مظفرخان» باقی بماند.

بداعت در کارگردانی و اجرا

یکی از دلایل شهرت مهران مدیری به خاطر خط شکنی های او در کارگردانی تلویزیونی است. او با تکیه بر «فاصله گذاری» منحصر به فردش توانست مخاطب را هم در بازی شریک کند. هنوز هم خیلی ها وقتی نام مدیری را به زبان می آورند به طور ناخودآگاه سعی می کنند همچون او، به دوربین خیالی زل بزنند. این نوع کار به امضای مهران مدیری تبدیل شد. اما شکل جدیدی از فاصله گذاری در «باغ مظفر» دیده می شود که این کار مدیری را برجسته تر از کارهای قبلی اش کرده است. مدیری اول به عنوان راوی در تصویر تلویزیون ظاهر می شود تا با این نوع کلاسیک قصه گویی به ایجاد فضایی تاریخی کمک کند. اما حضور ناگهانی یکی از شخصیت های سریال در کنار راوی و حتی گفت وگویی که بین شخصیت ها و راوی انجام می شود موقعیت طنز آمیزی ایجاد می کند. اما نکته یی که شاید چندان به چشم نیاید اما خودکار بدیعی به نظر می رسد، پخش پشت صحنه و برداشت های کنار گذاشته شده در انتهای هر قسمت است. به نظر من این صحنه ها تکمیل کننده فاصله گذاری جدیدی است که مدیری در این کارش ایجاد کرده است. اگرچه در سریال های قبلی مدیری هم پشت صحنه ها در پایان هر قسمت پخش می شد اما یقیناً چنین کارکردی نداشت. استفاده از اشکال مختلف فاصله گذاری در «باغ مظفر» این تکنیک را به محور اجرای کار تبدیل کرده است.


شخصیت پردازی

من یکی از مخالفان «شب های برره» بودم چرا که معتقدم طنز آن مجموعه بر مجعول ساختن کلام استوار بود. چیزی که در هر شرایطی، وقتی از تلویزیون دیده و شنیده شود خنده آور است و نشان دهنده هنر سازندگان نیست. خیلی ها از شخصیت روزنامه نگار سریال «شب های برره» به عنوان نقطه قوت سریال نام برده اند اما به چشم آمدن شخصیت کیومرث صرفاً به خاطر خصوصیات سلب شده از شخصیت های دیگر بود. در حالی که در «باغ مظفر» شخصیت ها دارای هویت هستند. هویتی که ریشه اجتماعی تاریخی عمیقی دارد. «مظفرخان» از نوادگان خان های دوران قاجار بی خیال تغییرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همچنان می خواهد خانی باقی بماند که بر رعیت حکمرانی کند. تهران اگر نشد مظفر می خواهد لااقل در خانه اش «خان» باقی بماند. کامران خان زاده یی است که در شرایط جدید زندگی حل شده و قواعد زندگی پس از قاجار را پذیرفته است. او نه تنها علاقه یی به سنت های خانوادگی ندارد که این رسوم را مانعی بر سر زندگی خودش می داند. «فروغ» به خوبی نقش تاریخی زنان را در خاندان قاجار نشان می دهد. نمی دانم چرا نفوذ «فروغ» بر مظفر مرا به شدت به یاد نفوذ مادر ناصرالدین شاه بر او و سرنوشت امیرکبیر می اندازد. به طور کل شخصیت پردازی و تطبیق شان با خط سیر داستانی یکی از نکات قوت سریال «باغ مظفر» به شمار می رود. قطع ناگهانی پخش «شب های برره» پس از ماه محرم سال گذشته، کنجکاوی درباره کار جدید مهران مدیری را بیشتر کرد. با توجه به اینکه در شب های زمستان، تلویزیون میزبانان بیشتری دارد، قوت نسبی «باغ مظفر» کافی بود تا این سریال به پربیننده ترین برنامه تلویزیون تبدیل شود. از قضا مهران مدیری و دوستانش قدر این فرصت را دانسته اند و با کار کردن بر شخصیت های جذاب سریال یعنی «منصور» و «حیف نان» توجه مخاطب را بیش از قبل جذب کرده اند. «باغ مظفر» هم نظر کسانی را که پای ثابت برنامه های خنده دار تلویزیون هستند جلب کرده و هم آن دسته از متفاوت اندیش هایی (اگر نگوییم روشنفکر) را پای تلویزیون کشانده است که دائماً تلویزیون را به خاطر کیفیت پایین آثارش زیر سوال می برند. (گیرم که ظاهراً به این یکی هم بد و بیراه بگویند.) پس از پخش سریال «نرگس» و اعلام نظر مسوولان شبکه سوم درباره ادامه تولید سریال هایی مثل این و عدم رضایت مخاطبان از بسیاری از برنامه های نودشبی طنز، به نظر می رسید باید قید مهران مدیری و دوستانش را زد. اما آنها آمده اند و به خوبی توانسته اند مردم را بخندانند. خنداندن مردم شاید یکی از شریف ترین کارهاست. مهران مدیری و دوستانش حالا لابد خوب می دانند که دیگر نیازی ندارند مثلاً تحصن نمایندگان مجلس ششم را مسخره کنند. محبوبیت به سختی به دست می آید و به آسانی از دست می رود. مهران مدیری و دوستانش ما را می خندانند. این هنر کمی نیست. خدایا مدیری و دوستانش را از ما نگیر.




نوشته شده توسط الهه در پنجشنبه 7 دی 1385 و ساعت 09:12 ق.ظ